Vraag 04

Vraag 04

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:27 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Reinier Maasman | Datum: Maandag 23 mei 2022, 20:30 uur

In de vraag staat dat aan de hand van de formule van dodecaan een verklaring moet worden gegeven. Wel vreemd dat dat nergens terugkomt in het correctiemodel.

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Maandag 23 mei 2022, 20:51 uur

De formule van dodecaan bevat toch uitsluitend C en H en dat staat toch in het correctievoorschrift?

Door: Reinier Maasman | Datum: Maandag 23 mei 2022, 20:57 uur

Mee eens, maar omdat in de vraag staat dat aan de hand van de formule van dodecaan uitgelegd moet worden, verwacht ik dat de formule ook in het antwoord terug moet komen. Op die manier heb ik het mijn leerlingen wel geleerd.

Door: Corné Louwen | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 12:06 uur

Goedemiddag, wat zouden jullie doen met leerlingen die aangeven dat er geen O of N atomen aanwezig zijn in dodecaan? 

Door: Loes Vermeij | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 13:02 uur

Dat is fout want een N of O zonder H geeft geen Hbruggen.  Ik ben het ook al tegen gekomen. 

Door: Niels Hopman | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 14:03 uur

En wat doen jullie met de ieder jaar weer terug kerende:  dodecaan bevat geen  -OH en of - NH moleculen (waardoor er dus geen waterstofbruggen kunnen worden gevormd)   ???

Helaas 1 p toch?

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 19:46 uur (Bewerkt op: 24-05-2022 19:47)

@Loes: Dat is niet waar. N of O zonder H kunnen een waterstofbrugacceptor zijn. 

@Niels: Mooie om op te nemen met de 2de corrector. Vind die het ook echt fout? Ik denk dat ik het ook wel een soort van "" toegevoegde fout" vind...maar mag dat wel met dit CV???

Maar ik vind het best een rare vraag. Waarom wordt zo specifiek die formule genoemd, terwijl ik wanneer die niet genoemd was betere antwoorden zou krijgen, omdat mensen nu expliciet het water niet noemen en er allemaal kromme zinnen van maken. 

Door: de Goede-Aarts | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 09:24 uur

Ik zou "geen O of N-atomen"goedrekenen, want leerling laat alleen weg dat er dus ook geen NH of OH groepen kunnen zijn.
Gelukkig noemen mijn leerlingen alleen de O-atomen, dus hoef ik er eigenlijk verder niet over na te denken

Door: Tobias Schrama | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 08:40 uur (Bewerkt op: 26-05-2022 08:42)

Omdat er in eerste bolletje benoemd wordt dat "Uitsluitend C-C bindingen en C-H bindingen" opent dat ook de deur voor zeggen dat er geen "O-H en N-H bindingen zijn" toch? Dat is dan ook scheikundig goed.

En zeggen dat het alleen C en H heeft is correct, dus zeggen dat ze geen O en geen N hebben ook.

Door: Lameris | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 12:48 uur

geen OH of NH bindingen dus geen H-bruggen reken ik goed (zie vraag 20, 3e voorbeeld antwoord)

Geen O of N atomen dus geen H-bruggen reken ik ook goed. H5 leerlingen hoeven alleen H-bruggen te kennen als er NH of OH groepen aanwezig zijn, die kunnen er niet zijn zonder eerder genoemde atomen.