Vraag 05

Vraag 05

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:27 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Maandag 23 mei 2022, 21:51 uur

Deze vraag heeft iets heel ontmoedigends.

Met gegevens waar je niks mee doet. 

En 'mol per liter water' in de vraag, terwijl water ook in de reactievergelijking staat, maar het gaat om hexaan.

Ik heb veel leerlingen die alleen de gegevens noteren en dan stoppen. Is dat een 'N' of een '0'?

Door: Groeneweg | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 11:59 uur

0

er staat iets. N is als er helemaal niets staat

Door: Fournier | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 16:15 uur

Als een leerling geen berekening uitvoert maar wel noteert dat het antwoord in twee getallen significant moet, is niet voldoende voor de 3e bol neem ik aan.

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 18:33 uur

@ Fournier,

Nee, er wordt specifiek gezeg dat een leerling wel een (deel van een ) berekening moet laten zien die ergens op slaat. En dan mag je een tussenantwoord met de juiste significantie ook goed rekenen voor de significantiepunten (stond laatst ook een stukje over in de NVOX).

Door: Beens | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 18:51 uur

eenheid genoteerd als mol/ L/ s is het 2e bolletje niet gescoord toch??

 

Door: Theelen | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 19:10 uur

Voor mij doet het vreemd aan dat er eerst gevraagd wordt mol per L water per seconde, en dat daarna pas staat hoeveel mL water er is gebruikt. Toen ik deze vraag zelf maakte ben ik wel 3x terug gaan zoeken in de voorliggende tekst om een volume te vinden; daarna zag ik pas het eerste aandacht-streepje....

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 19:52 uur

@Beens: Waarom? Op zich is dat toch de gevraagde eenheid? Daarbij wordt de eenheid niet beoordeeld in deze.

Ik vindd dit ook een gemene vraag. Zeker bij de HAVO erg ordenen en veel stappen. Vooral dat dimensierekenen is wel een beetje te VWO of Natuurkunde, vind ik. 

Maar verder wel duidelijk, op zich. Kan mij voorstellen dat leerlingen rap klem lopen.