Vraag 07

Vraag 07

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:28 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Freerik Los | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 14:28 uur

in vraag 7 wordt opneiuw naar waterstof gevraagd, net als in vraag 3. eigenlijk 2x dezelfde vraag.

Als je waterstof schrijft als H is dat fout (kost in vraag 3 2 punten); als je dat hie opnieuw fout doet zou dat weer twee punten kosten; dat lijkt me te veel voor één fout.

Hoe moet je dit beoordelen.

Door: Freerik Los | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 14:29 uur

in vraag 7 wordt opneiuw naar waterstof gevraagd, net als in vraag 3. eigenlijk 2x dezelfde vraag.

Als je waterstof schrijft als H is dat fout (kost in vraag 3 2 punten); als je dat hie opnieuw fout doet zou dat weer twee punten kosten; dat lijkt me te veel voor één fout.

Hoe moet je dit beoordelen.

Door: Lameris | Datum: Zaterdag 28 mei 2022, 14:19 uur

Zoals beschreven in het CV, helaas. Ik heb het aan het cvte gevraagd.

------

Bij vraag 7 wordt verwezen naar stap 3 waar de formules worden gegeven. Eén van de toetsdoelen bij vraag 7 is dat leerlingen in staat zijn om een blokschema te interpreteren en daar informatie uit te halen. Een leerling die bij vraag 7 verkeerde formules gebuikt toont die vaardigheid dan ook niet.

Het klopt dat het gebruik van een onjuiste formule meer scorepunten kost. In het verleden konden leerlingen bij het kloppend maken van een reactievergelijking door de opzet van het correctievoorschrift het punt voor het kloppend maken vrij eenvoudig krijgen door een vergelijking op te schrijven als “2H2O -> 2H2 + O2”. Om dit te voorkomen is sinds enige tijd het punt voor het kloppend maken alleen te krijgen bij het gebruik van “…uitsluitend de juiste formules voor en na de pijl…”. Dit voelt in sommige gevallen wat oneerlijk. Toch is het correctievoorschrift hier wel eenduidig.