Vraag 19

Antwoord:

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 11:01 uur

Ja, daar zit ik ook mee. Vallen fouten in covalentie onder de tweede deelscore?

Ik heb de eerste deelscore niet toegekend als ze de -OH groep op een foute manier aan de koolstof koppelen (OH-). Of valt deze fout ook onder de tweede deelscore?

Door: van Buuren | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 09:49 uur

Ik kom de meest rare structuurformules tegen. Maar zodra er een -OH aan zit mag ik bolletje 1 geven. Dat betekent, dat als ze genipine natekenen, daar zitten nog twee -OH groepen aan, ze per definitie een punt hebben, en dat vind ik vreemd. Indien ze ethanol i.p.v. methanol tekenen, lijkt het me duidelijk, maar fancy structuren, al dan niet afgeleid van genipine, vind ik eigenlijk een brug te ver.

Waar trek je nu de grens wat is acceptabel en wat niet meer? 

Door: Muller | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 10:23 uur (Bewerkt op: 27-05-2022 11:00)

@van Buuren: dat heb ik ook twee keer, er wordt (op een verkeerde manier) genipine aan chitosan gekoppeld getekend. Er zit ergens in het geheel een OH-groep. Ging mij eigenlijk te ver om hiervoor en punt te geven, maar na alles hier gelezen te hebben ben ik er toch geneigd om het te doen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 11:11 uur

Ik ook. Want het CV geeft aan dat het lijkt te toetsen of leerlingen weten welke groep een stof een alcohol maakt en wat een structuurformule onderscheidt van een molecuulformule etc.... En dat is bolletje 1. Dus ook foutloos overtekenen mag. 

Voor de grap, wat nou als ik OH-Nee heb opgeschreven....mag ik dat zien als een structuurformule?? En nee, het levert echt geen punten op, maar ja, mogelijk voldoet het wel aan de vraagstelling. 

Door: van Buuren | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 11:49 uur

@Wouter: nee geen punten, de OH- zit achterstevoren :-)