Vraag 06

Vraag 06

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 12 juni 2022, 20:52 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Kooijman | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 18:35 uur

Misschien heb ik in de tekst wat over het hoofd gezien, maar ik begrijp de aanwezigheid van *1 in het CV niet. Er is evenwicht dus is er een ionconcentratie dus is er diffusie mogelijk naar de andere laag, etc. etc.

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 20:39 uur

Maar ze moeten toch ook van afdoende hoge concentratie zijn? Want dit geldt ook voor het evenwicht met loodsulfaat...Ook die zou dan weg diffunderen.

 

Ik mis juist dat het water in de lagen moet zitten en de ionen zich verplaatsen door het water, in plaats van in het water. Maar er zitten toch al een hoop aannames in hier. 

 

Door: Kooijman | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 08:43 uur

De vraag was alleen om te verklaren dat er loodsulfaat gevonden werd in de vernislaag, niet hoeveel. M.a.w. verklaar de diffusie van sulfaat?

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 11:18 uur

Wordt leuk gesprek dit. Hoop niet dat je dat vervelend vindt. 

De inzet die jij in mijn ogen doet, is verklaren dat het onafhankelijk van de Ks's is dat er een transport plaats vindt. Wanneer die andere twee klein zouden zijn geweest, zou er volgens jouw redenatie ook transport zijn geweest, maar dan waarschijnlijk veel minder (maar daar werd niet om gevraagd). En zou er maar zeer zeer weinig loodsulfaat in de lagen zijn geweest, als is het maar omdat dan de andere zouten "eerder" neer zouden slaan. Ik denk zelfs dat aannemelijk is te stellen dat er dan geen meetbare hoeveelheid loodsulfaat te vinden zou zijn.

UItgaande dat een verklaring gegeven moet worden op basis van de gegevens die bij de opgaven genoemd staan (en niet bijvoorbeeld een heel entropie Vrije Gibbs Energie oid), kan ik mij goed vinden in het gegevens dat de Ks's wel van belang zijn voor de redenatie naar een verklaring.