Vraag 11

Vraag 11

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 12 juni 2022, 20:53 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 20:55 uur (Bewerkt op: 14-06-2022 20:56)

Ik heb toch gewoon het idee dat er echt een hoop mis is met deze vraag. De sturing vanuit de vraag is op zich logisch, maar volgens mij onjuist. 

1. Een schema geeft niet de start van een proces weer, maar het al draaiende proces. Alle leidingen zitten vol, zeg maar. Dus er komt via de recylce van natronloog constant dezelfde hoeveelheid NaOH teerug per tijdseenheid. En ja, die concentratie is lager dan die van de invoer, maar in Steady State is deze toch gewoon constant en heb je toch gewoon geen veranderende onstandigheden (gewoon voormengen dat loog met de invoer, bijvoorbeeld...). Of zie ik dit niet goed? 

EDIT: Ik heb het deel van vraag 12 even naar daar verplaatst....sorry, zat 11 en 12 als een vraag te behandelen hier.

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 17:29 uur

vanuit de totaal reactie is wel duidelijk dat er water ontstaat, maar mijn leerlingen hadden geen idee dat dat consequenties had voor de concentratie.
Op zich ook wel wat ver gezocht: Die paar mol water erbij hebben nauwelijks invloed als je bedenkt dat water zelf 56 mol/L is

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 21:06 uur

Tsja, maar dat is enkel geldig bij enkel gebruik.....wanneer er een gesloten kringloop zou zijn...echt wel dat het uitmaakt. 

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 18 juni 2022, 16:27 uur

Mijn vraag hier is: wat is precies een bewerking? Is "concentratie verhogen" een bewerking? Mijns inziens wel, aangezien het woord bewerken niet als zodanig gespecificeerd is in de syllabus volgens mij. En als er alleen een concrete chemische handeling goed gerekend zou mogen worden, dan had dat mijns inziens ook zo in de vraag gesteld moeten worden, dus bv. benoem een chemische methode om de bewerking tot stand te brengen oid...

Ook in dit examen (na "bepaal" in het vorige) dus weer termen die kunnen leiden tot duidelijke verschillen in interpretatie omdat ze (te?) breed geïnterpreteerd (kunnen) worden..