Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 12 juni 2022, 20:55 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 20:03 uur

Een gemakkelijk te maken fout: recycling van natronloog uit S2 laten aansluiten midden op pijl voor invoer natronloog in R1.

Goed of fout rekenen?

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 20:56 uur (Bewerkt op: 14-06-2022 20:58)

Vervolg van stukje bij vraag 11...

2. En zeker met de invoer en uitvoer van lucht lijkt mij zeer veel water mee te verdwijnen? Of is ook dat raar gedacht? 

3. En wat als iemand een andere optie verzint: Er vinden reacties plaats, deze zijn endotherm/exotherm, dus koelen de loogstroom af/warmen die op. Dus is de bewerking dat de loogstroom verwarmd/gekoeld moet worden.

4. Waarom zou de instroom van natronloog in R1 sluitend moeten zijn? Kan toch ook gewoon R1 in op een andere plek?

5. Wat is Sterker natronloog? Zitten daar Hulkjes in? Of Potige Smurfjes?

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 20:58 uur

@Jeroen van Leeuwen, nee dus. Want op zich is dat ook niet zo in voorbeeld 1. 

Daarbij gaat het erom dat in de reactor dezelfde omstandigheden blijven heersen, waarom zou het dan niet als aparte stroom binnen kunnen komen?

Door: Kooijman | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 09:04 uur

*3 is hier inderdaad uitermate vaag; ik heb er een die 11 niet begreep en vervolgens maar een blokje "bewerking natronloog" in het schema heeft verwerkt.

Door: Quinten Knijnenburg | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 11:13 uur

@Kooijman, dan zou je het derde bolletje wellicht nog kunnen scoren volgens de derde opmerking...?

Door: Kooijman | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 12:56 uur

Daar ga ik wel vanuit maar met het model is dat wel een beetjes gissen. 

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 17:36 uur

Mijn beide leerlingen hebben S1 niet achter R2 geplaatst, maar eronder :Best verwarrend zo'n plaatje met allemaal binnenkomende en uitgaande pijlen waar je in 50% van de gevallen niets mee hoeft (en 2x dus wel). Komt dat vaker voor?

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 21:10 uur

Ik begrijp je niet. Of S1 nou links, rechts of onderaan het blad staat, als de stofstromen maar juist verbonden zijn...

Ik heb meerdere leerlingen die de/een bewerking wel in vraag 11 beschrijven, maar niet opnemen in hun antwoord in vraag 12. Op zich logisch, aangezien er geen gekoppelde vragen bestaan in het examen.

Maar daarna krijg ik dan dat het een onjuist antwoord is in vraag 11, en die onjuistheid niet is meegenomen in vraag 12 (wat dan op zich wel weer juist is, want waarom zou je een onjuistheid meenemen?). 

En toch zou ik op mijn SE het ook zo doen, denk ik. Zou er maar 1 vraag van maken, dat wel.