Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 12 juni 2022, 20:55 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 20:09 uur

Leerlingen die tijdvak I hebben gemaakt of anderszins goed hebben bestudeerd hebben hier een expliciet voordeel... dit is voor het eerst dat ik een gekoppelde vraag tussen twee examens zie.... bij 15 is dat voordeel nog groter....

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 21:01 uur

Nou, voor het eerst....het vindt echt wel vaker plaats. Of een voordeel dat je het HAVO-examen bekijkt als die eerder is, helpt ook om een beetje het gevoel van het jaar te krijgen. 

Maar, weet iemand waarom er in de vraag groter of kleiner staat, maar er geen vergelijk wordt gemaakt waarmee. Het is mogelijk kleiner als die met katalysator of 4 wordt vergeleken...

 

Door: Quinten Knijnenburg | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 11:26 uur (Bewerkt op: 15-06-2022 11:27)

Ik vind het netjes uitlijnen tot kristallijne gebieden in het blokcopolymeer met zo'n grote bulky ENB groep die elke derde monomeer terugkomt helemaal niet zo waarschijnlijk. Wanneer er gewoon random wordt gepolymeriseerd wordt er waarschijnlijk veel meer etheen en propeen ingebouwd en kunnen de ketens elkaar een stuk dichter naderen. (en verrek ja, zie bijv. Keltan-Eco, 11 keer zo veel etheen en 8 keer zoveel propeen). Enkel mijn ervaring met tijdvak I (@Schaareman) deed mij vermoeden dat ze dit antwoord wilden horen...

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 15:00 uur

Maar, die ENB komt in het polymeer toch helemaal niet om de drie voor? Want dat was enkel een stukje zoals we konden tekenen, maar het idee is juist dat het polymeer uit veel E, veel P en een beetje D bestaat. Want at random de getekende monomeereenheid van vraag 13 laten reageren, levert zo goed als geen verschil met blokpolymerisatie van het bij vraag 13 getekende. 

Het is dus ook niet zo gesteld. Het gaat om een polyblokcopolymeer.   

Door: Quinten Knijnenburg | Datum: Donderdag 16 juni 2022, 11:21 uur

Dank, volgens mij heb je gelijk, ook wel lastig een katalysator te vinden die zo specifiek is. Alleen staat de term blok-copolymeer niet in de syllabus, dus wel vreemd dat die kennis nodig is...