Vraag 16

Vraag 16

Door: Ronald Korporaal | Datum: Maandag 13 juni 2022, 18:01 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 22 juni 2022, 13:13 uur

Ook wanneer een ring van propaan is getekend met een brug van ethaan wordt aan deze vraag voldaan. Mee eens?

Door: Sikkema | Datum: Woensdag 22 juni 2022, 16:42 uur

Voor het 1e punt  volstaat zelfs een CH2-CH2-CH2-CH2-C .

Kun je voor 2 pt misschien een pentadieen of een pentyn oid. tekenen? De ring wordt in het CV niet genoemd.

Door: Annemarie Sluis | Datum: Woensdag 22 juni 2022, 23:43 uur

@ Sikkema: Dus je zou een punt toekennen voor een niet bestaande verbinding met 5C en 8H? Ik heb een leerling die bijv. H met dubbele binding aan C koppelt. Aantal H en C klopt, maar structuurformule bestaat niet. Als je strict het CV leest scoort ze het 1e bolletje, toch? 

Door: Loes Vermeij | Datum: Donderdag 23 juni 2022, 08:45 uur

Is het niet zo dat het wel een kloppende structuur moet zijn? Waarbij alle covalenties kloppen? Anders is het niet bol 1? 

Door: Sikkema | Datum: Donderdag 23 juni 2022, 10:48 uur

Strikt het CV lezend staat nergens dat het een kloppende structuur moet zijn. Dat is een interpretatie van ons als docenten dat een structuur kloppend moet zijn. En het CV is bindend, toch?

En als het CV op andere plekken wel helemaal dichtgetimmerd wordt, zodat het bijna onmogelijk wordt om deelpunten toe te kennen voor een goede poging van een reactievergelijking maar met een foutje in een formule (en vergelijkbare constructies in het CV), dan wordt ik dwars waar dat nog wel kan.

Een beter CV was op dit punt echt niet moeilijk, bijv:

1p:  een kloppend structuur van C5H8

1p:  alle C opgenomen in de ringstructuur

Dan was de eerste structuur van Wouter nog een leuke om te beoordelen, maar verder heb je dan een (volgens mij) dekkend correctiemodel zonder alle fouten meteen te bestraffen met 0 punten.