Vraag 07 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Donderdag
18
mei
2017,
23:10 uur
Plaats hier uw reactie |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Bert Bannink
|
Datum:
Woensdag
24
mei
2017,
09:28 uur
Vraag 7 is dubieus Zie onderstaand artikel: Is het erg om een keer een antibioticakuur niet af te maken? ELLEN DE VISSER 22 april 2013, 00:00 Volkskrant
Kuur afmaken. Wie ooit een infectie heeft gehad, kent dat advies van de apotheek: een antibioticakuur duurt meestal vijf tot tien dagen en alle pillen moeten op, ook als de klachten weg zijn. Anders blijven de sterke bacteriën over en ontstaat resistentie. Natuurlijk vergeet je die kuur zodra je je weer beter voelt. Moet je je dan meteen zorgen maken? Nee, zegt hoogleraar medische microbiologie Christina Vandenbroucke-Grauls (VUmc) en ze ruimt meteen een wijdverbreide misvatting uit de weg: bacteriën worden niet resistent doordat je een kuur niet afmaakt. Wetenschappers weten dat allang, maar de weg naar bijsluiters en spreekkamers is blijkbaar lang. Bovendien: Het is wel belangrijk de juiste dosering te gebruiken en bij taaie rakkers cocktails in te zetten.
Advies aan de CvTE: Laat deze vraag vervallen.
M.vr.gr. Bert Bannink Docent biologie rsg Goeree-Overflakkee Middelharnis 0164-233953 (thuis) of 0187-482777 (school) Auteur van o.a. Sciencedata |
||
Door: Bert Bannink
|
Datum:
Woensdag
24
mei
2017,
09:29 uur
Nogmaals:
Vanaf ' Bovendien' is van mijn hand en behoort niet tot het artikel Sorry
Groet
|
||
Door: Martijn Havelaar
|
Datum:
Donderdag
25
mei
2017,
20:56 uur
Beste Bert, Ook op de landelijke bespreking van het examen hebben we langdurig gediscussieerd over deze vraag en het bijbehorende correctievoorschrift. Ik hoop dat je jouw argumentatie al voorgelegd hebt aan het CvTE/Cito via examenloket@duo.nl. In de mail die we vanuit de landelijke bespreking richting het examenloket zullen sturen neem ik graag bovenstaande argumentatie over. Mvg Martijn Havelaar |