Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 23:12 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: André van Raalte | Datum: Vrijdag 26 mei 2017, 11:24 uur

Afbeelding 4 bij vraag 16: Ik vroeg mij af, in de beschrijving staat bij punt 1: 'Via een vector .... in de kern...De afbeelding is m.i. echter een combi van kern en cytosol. Ook maakt het feit dat een enkel membraan is getekend, de zaak er niet duidelijker op?

Door: Martijn Havelaar | Datum: Dinsdag 30 mei 2017, 23:20 uur

De opmerking klopt er is inderdaad sprake van een complexer systeem, zoals beschreven in de bron van de afbeelding: http://www.sigmaaldrich.com/technical-documents/articles/life-science-innovations/mission-shrna-library0.html. Er is hier, denk ik, gekozen om de afbeelding schematisch te houden voor overzicht en een toelichting te geven over het proces in de tekst. Het shRNA had anders eerst als een DNA vector getekend moeten worden die transcriptie had ondergaan in de kern om daar het shRNA te vormen. Dit had de kern verlaten en de RISC route gevolgd. Als dit in een totale cel had moeten worden weergegeven zou dat misschien het overzicht niet ten goede komen, er is daarom nu ervoor gekozen om het kernmembraan als een enkele fosfolipide dubbellaag weer te geven waarbij de plek waar "plasmide met genconstruct" staat het kernplasma is en het gedeelte met shRNA het cytosol is. Biologisch in een schematische tekening dus correct.

Wel benieuwd hoe u de tekening zou willen verduidelijken voor leerlingen, of een leuke extra vraag voor een toets; Geef aan waar het kernplasma zich bevindt...