Vraag 07

Vraag 07

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:34 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 12:59 uur

Wat doen we met leerlingen die het elementsymbool Pa nemen en dan 234-91=143 neutronen krijgen? 1 punt, lijkt me toch?

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 17:26 uur

Gezien het CV...Nee. o punten

Door: Tobias Schrama | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 21:11 uur (Bewerkt op: 25-05-2023 21:45)

Iemand enig idee hoe mijn leerlingen op Th met 90 neutronen uitkomen? Ik wil even weten waar ik tekort schiet...

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 21:24 uur

@Tobias: verwarren met atoomnummer van Thorium

Door: Tobias Schrama | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 21:46 uur

Top dank je!

Door: Hurenkamp | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 08:47 uur

Wat weegt hier (bij vr7) zwaarder: algemeen uitgangspunt dezelfde fout max. 1 x aanrekenen en dus doorwerking "toestaan", of "bijzonder recht voor algemeen recht" en letterlijk bol 2 moeten volgen? Ik begin met met de jaren (en de contacten met Cito/CvTE: congressen, vragen aan Examenlijn, e.d.) namelijk steeds vaker af te vragen of er vooraf *altijd* zo precies en bewust vooruit gedacht wordt over dit soort botsingen van regels.

Ben hier bij vraag 7 wel benieuwd naar de dominant aanwezige afweging, miste die ook wel in het landelijke NVON-verslag.

 

Door: Ewoud Woelderink | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 10:55 uur

Ik ben hier alleen geneigd een "doorwerkfout" te accepteren als de berekening / redenering helemaal is uitgeschreven, zodat ik kan zien welke fout(en) is gemaakt waarbij duidelijk blijkt dat er maar 1 fout is gemaakt en het 2e foute daar een direct gevolg van is.

Door: Wim Groenewoud | Datum: Zondag 28 mei 2023, 12:54 uur

Fouten met hoofdletters (TH of th) zijn 1e bolletje niet gescoord, neem ik aan. En als een leerling de naam (Thorium) i.p.v. het symbool geeft, dan ook geen punt voor 1e bol?

Door: Arthur van der Heiden | Datum: Zondag 28 mei 2023, 14:04 uur

@Wim

Dat moet je inderdaad fout tellen.

Is het volgende antwoord geheel juist?:

symbool: 234Th

aantal neutronen 144

Dat zou ik goed willen tellen (2p), want de leerling geeft alleen wat extra informatie.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 28 mei 2023, 20:52 uur

@Hurenkamp Technisch gezien is het dat een dorreken fout niet aangerekend hoeft te worden tenzij de CV erom vraagt. Hierbij zijn het specifieke antwoorden dus geen beweegruimte voor enig ander antwoord lijkt me.