Vraag 15

Vraag 15

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:44 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Horst | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 12:34 uur

Bij opmerking staat dat een antwoord met de juiste codons goed gerekend moet worden. Je kan niet weten welk codon je juiste is. Moeten dan alle mogelijke codons opgeschreven worden om de punten te scoren of is telkens 1 codon voldoende voor alle punten?

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 13:49 uur

Eén juist codon lijkt me voldoende, en dan wel consequent de 3e base hetzelfde bij beide strengen, dus alleen de 2e verandert.

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 21:49 uur

@ molenkamp: in de beschrijving staat dat er een 'mutatie' optreedt, er wordt niet vermeld dat het een puntmutatie is. Dat houdt de weg vrij om zowel de 2e als de wobble base te muteren. Alleen de 2e is natuurlijk relevant. GCA --> GGG is dan volgens de opmerking ook correct.

Door: Hurenkamp | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 09:49 uur (Bewerkt op: 26-05-2023 09:53)

Nog iets: een codon is een trio van 'basen' (nucleotiden) in mRNA, niet in DNA. Niet alleen mijn Stryers, maar ook het IUPAC Gold Book https://goldbook.iupac.org/terms/view/C01123 zijn daar eenduidig in. Matrijs- en coderende strengen betreffen DNA en kunnen dus geen codons bevatten, al is het verschil hier alleen te zien bij U/T-gevallen. Blijkbaar vindt de CvTE dat de leerlingen deze conceptuele fout mogen maken, en daar kan ik ook wel mee leven (als het tenminste een bewuste keuze is, en niet ontsprong vanuit onjuist gebruik van termen). Ik prefereer en hanteer i.i.g. voor DNA de generiekere term 'triplet'. Ik ga in elk geval leerlingen die correcte DNA-tripletten noteren i.p.v. (mRNA-)codons niet bestraffen o.b.v. de opmerking. De leerling doet mogelijk zelfs beter dan het correctievoorschrift (T want DNA is vakinhoudelijk aantoonbaar juist, in geest van de opmerking). Maar andersom: mRNA (want "codons") en U op positie 3 mag blijkbaar.

Door: Jukes | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 10:34 uur

Hurenkamp, ik zat me af te vragen of ik U i.p.v. T moest goedkeuren, ik ga jouw redenatie volgen. Bedankt!

Door: Tobias Schrama | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 12:31 uur (Bewerkt op: 27-05-2023 12:34)

Dus enige juiste codon/triplet zijn:

GCT              |

GCC              |

GCA              |

GCG              |

______|

GGT              |

GGC              |

GGA              |

GGG              |

_______|

CGA              |

CGG              |

CGT              |

CGC              |

______|

CCA              |

CCG              |

CCT              |

CCC              |

_______|

En dan als ze U gebuiken moet die regel fout? of is dat een fout buiten model? 

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 13:03 uur

Zijn de 1e en 3e base van het triplet niet een fout buiten het model? Dus niet aan te rekenen?

Door: Beens | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 17:08 uur

@tobias ik heb jouw tabel ookop dezemanier toegepast indien er een U(racil) in stond heb er 0 pnt voor gegeven.

Door: Arthur van der Heiden | Datum: Maandag 29 mei 2023, 19:26 uur

@Hurenkamp

De term codons wordt zowel bij mRNA als DNA gebruikt. Zie bijv. https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_and_RNA_codon_tables#Translation_table_1 

Maar zie ook Harper's Biochemistry (25th ed.). Ook onze methode Nova Max gebruikt het bij beide. Het is wel gebruikelijk om te verwijzen naar een tabel met codons op mRNA. 

In de vraag gaat het over de genetische code en in de Uitwerkbijlage moet je de basen noteren van de coderende en de matrijsstreng. Dit kan alleen slaan op DNA. Als een leerling codons noteert (toegestaan volgens de Opmerking), mogen dat dus alleen DNA-codons zijn en dus geen U bevatten.

Door: de Goede-Aarts | Datum: Maandag 5 juni 2023, 17:34 uur

Dank u, geheel mee eens. Dat het woord codons ook op RNA kan slaan kan nooit door leerlingen aangevoerd worden als er in de tabel een coderende en een matrijsstreng staan. Dat slaat immers volgens ieder leerboek op DNA. 
Bovendien als je dan persé RNA wilt dan zouden in ieder geval op de matrijsstreng geen U's voor mogen komen want alleen de coderende streng en de RNA codons hebben gelijke "letters" op die U na.