Vraag 23

Vraag 23

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:45 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 21:30 uur

Mag de zijgroep ook in de structuurformule geschreven worden als -CF3

 

Door: Mieke | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 21:39 uur

@Wouter volgens mij wel, past bij het tweede bolletje zoals ik het lees zijgroep ~CF3.

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 21:57 uur

Mee eens...maar in het HAVO-examen is hier mogelijk nog een discussie over de gecondenseerde notatie voor andere elementen dan H. Daar specifiek de Fe aan de S...Een daar gehoord argument is dat het enkel bij H mag...ben ik het niet mee eens, maar ja...

Door: Kooijman | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 23:34 uur

@Wouter: Dat is een ander soort afkorting. Dat betreft alleen de C- afkorting voor C-H.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 14:22 uur

Ik begrijp je antwoord niet. Bij de HAVO werd gesteld dat een verbinding van ~Fe met S~ ~Fe-S~ moet zijn, en niet ~FeS~

Omdat het niet geconseerd getekend mag worden. En dan verschillende argumentaties. 

Maar, waarom zou het hier dan wel mogen?

 

Door: Kooijman | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 15:27 uur (Bewerkt op: 24-05-2023 15:29)

Excuus, ik had een ander voorbeeld in mijn hoofd maar aangezien de cysteïne in de BiNaS ook met een afgekorte thiol getekend is lijkt me dat voor die vraag ook prima. Bij die vraag wordt ook al behoorlijk versimpeld en muggenziften over de notatie van een "atoombinding" lijkt me niet wat daar getoetst wordt. Dat gezegd is dat iets dat niet een mening die ik hoef te verdedigen dit jaar (geen havo).

 

Wat betreft deze vraag:

Omdat er hier specifiek gerefereerd wordt aan de CF3 als CF3 in het bolletjesmodel lijkt dat me hier prima. Er is ook geen sprake van het duidelijk moeten maken van een eigenschap van de C-F binding waarvoor deze uitgeschreven zou moeten zijn en het is algemeen geaccepteerd als schrijfwijze (3.3).

 

Overigens weet ik niet hoe ik *3 "en de rest van de structuurformule" moet lezen. Er moet behalve de al genoemde elementen nog een rest zijn?

Door: Gertien Smits | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 16:15 uur

Ik kan ook geen "en de rest" bedenken. Als je bol 1 en 2 niet hebt, maar wel kringeltjes bij de uiteinden, mag ik daarom volgens mij bol 3 geven. Huh?

Door: Wiersma | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 20:16 uur

De rest bij bol 3 gaat over het tekenen van de H atomen (naast het juist weergeven van de uiteinden natuurlijk). 
Bol 1 gaat namelijk over de C-atomen en hun enkele bindingen en bol 2 over de CF3 zijgroep en F atomen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 22:48 uur

Wauw..zullen ze dit CV nog even snel aangepast hebben? Het is nu bij bolletje 1 "hoofdketen van vier" ipv "vier". Betekent ook dat ik toch mijn punt ga halen bij de oct-zijgroep bij de HAVO. 

En  wat als ~CH2-CF2-CF2-CF~ als hoofdketen is weergegeven, met op soortgelijke wijze de CF3-groep op de juiste plek? Ik heb geen zin om te pielen hier om die er goed bij te tekenen, sorry. 

Maar, dan gewoon drie punten dus? 

 

Door: Kooijman | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 23:21 uur

Er staat overigens alleen maar "en de rest van de structuurformule"; dat impliceert dat er behalve de genoemde structuurelement nog een rest moet zijn, er staat alleen niet wat die moet zijn... Aangezien het 2xH betreft: waarom dan niet "uiteinden en overige H juist"?

Er staat ook bij uiteinden: "bijvoorbeeld met ~". Moeten/mogen we dan hier weer die gare radicaalnotatie weer goedd gaan rekenen? Of wordt hier de deur voor iets anders opengezet?