Vraag 01

Vraag 01

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:51 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 17:44 uur

"Beide processen hebben elektronen nodig"  lijkt mij synoniem met "De processen maken gebruik van redoxreacties", toch?

Door: Steinvoort | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 18:52 uur

Vind ik wel een grijs gebied. Als er nu stond 'worden elektronen overgedragen' zou ik ja zeggen. Dit antwoord is toch net afwijkend.

 

Door: Erik Graafmans | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 20:01 uur

Wat vinden jullie van antwoord:

"Water wordt ontleed tot waterstof en zuurstof"

In planten wordt wel water gebruikt en zuurstof gevormd maar geen waterstof gevormd. 

Bolletje niet toekennen?

Door: de Witt | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 20:13 uur

Bij ontleding tot waterstof en zuurstof heb ik geen bolletje toegekend.

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 20:20 uur

"Beide gewenste stoffen hebben een C, H en O - atoom in hun formule"
Niet onwaar, maar inhoudelijke geen niveau? 

Door: Erik Graafmans | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 21:07 uur

Bij C, H, O heb ik ook geen bolletje toegekend.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 14 mei 2023, 10:05 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 10:05)

Aangezien er geen richtlijn is wat er overeen moet komen lijkt me elke overeenkomst juist. "Er zit koolstof in de reactie", is net zo veel overeenkomst als, "het is een reactie met CO2". als "CO2 wordt in beide gebruikt".

Vage randvoorwaarde betekend veel goed. Dingen als ze hebben beide een pijl is wel fout omdat het niks over de reactie zelf zegt.

Water ontleden gebeurt niet bij fotosynthese dus die is ook fout.

Door: Inge Roos | Datum: Zondag 14 mei 2023, 11:09 uur

Wat zouden jullie doen met een leerling die alleen de formules CO2 en H2O opschrijft?

Door: Loes Vermeij | Datum: Zondag 14 mei 2023, 12:31 uur

@inge

als je kijkt naar geef, dan zou ik zeggen dat het noemen van deze twee eigenlijk al voldoende is, als is dat natuurlijk niet wa ze bedoelen, maarja moet de vraag dat niet expliciter zijn en leg uit welke overeenkomsten er zijn bijv.

Door: Marieke Reijnders | Datum: Zondag 14 mei 2023, 12:43 uur

Als een leerling zegt beide processen vormen stoffen die C, H (en O) atomen bevatten dan is dat te m.i. te lezen als: bij beide processen ontstaat een organische stof dus zou ik dat goed tellen.

Als een leerling zegt water wordt ontleedt, heb ik dat ook fout geteld