Vraag 02

Vraag 02

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:52 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 20:25 uur

Volgens mij biedt het CV op dit moment de vrijheid om ook bij een verkeerd benoemde karakteristieke groep aan het 2e C-atoom het tweede scorepunt toe te kennen. Interpreteer ik dit juist? Het tweede scorepunt wordt niet gekoppeld aan het eerste bolletje.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 14 mei 2023, 10:01 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 10:19)

Lijkt me niet. Juiste plaatsaanduiding van het eerder beoordeelde achtervoegsel. propaan-2-amine lijkt me hier niet een punt waard.

Update: voelt raar maar kan me vinden in de repons

Door: Koen Tijssen | Datum: Zondag 14 mei 2023, 10:17 uur

Het voorbeeld van propaan-2-amine lijkt me wel een punt waard. Het nakijkmodel zegt inderdaad dat je voor het 2e punt alleen naar de juiste plaatsaanduiding hoeft te kijken. De leerling die dit antwoord geeft verliest het eerste punt. In feite moet een leerling drie dingen correct doen: stam, achtervoegsel en plaatsnummer. Bij propaan-2-amine heeft de leerling 2 van de 3 dingen correct, het zou dan zuur zijn als de leerling 0 punten krijgt. 

Maar ik ben het eens dat alleen het plaatsnummer correct al 1 punt oplevert wellicht wel makkelijk is. Het zou mooier zijn geweest als je het nakijkmodel had aangegeven dat je bij twee van de drie dingen (stam, achtervoegsel, plaatsnummer) het eerste punt krijgt en als het antwoord volledig correct is, dan 2 punten.

Door: Marieke Reijnders | Datum: Zondag 14 mei 2023, 12:46 uur

Eens met Koen.

Als een leerling bijvoorbeeld zegt butaan-2-ol omdat hij de voorvoegsels prop- en but- door elkaar haalt, hoeft hij het punt voor plaatsaanduiding niet te missen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 10:21 uur (Bewerkt op: 15-05-2023 10:29)

Oké...maar wat dan te doen met 

  1. 2-propol?
  2. propa-2-ol?
  3. of 2-propaanol?
  4. Of 2-propaan-2-ol
  5. En schijnbaar mag propan-2-ol ook (zie eerste bolletje.
  6. 5-chloorpropaan-2-ol?

Door: Patrick van Kempen | Datum: Maandag 15 mei 2023, 20:53 uur

Toch ook wel een beetje gemene vraag:
triviale naam > isopropyl > sommige leerlingen beginnen met (1-methylethyl).....

Door: Patrick van Kempen | Datum: Maandag 15 mei 2023, 20:57 uur

@wouter propaan(II)ol >> geeft wel de juiste plaatsaanduiding, toch?

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 21:11 uur

Ik zou zeggen van niet. Geeft wel de postieve lading van het propaan.

Door: Inge Roos | Datum: Maandag 15 mei 2023, 21:33 uur

@Patrick: ik snapte al niet waarom sommige van mijn leerlingen dat deden... maar die hebben dus gewoon in 66A gekeken!

Door: Loes Vermeij | Datum: Maandag 5 juni 2023, 17:05 uur

Bij mijn tweede correctie is een komma ipv een streepje goed gerekend en als je de bolletjes volgt haal je idd de 2 punten omdat het dan dus volgens die nieuwe regel een fout buiten de bolletjes is, heb ik dat dan te streng bekeken.