Vraag 23

Vraag 23

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:57 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Loes Vermeij | Datum: Zondag 14 mei 2023, 12:54 uur

extruderen staat volgens mij niet in de syllabus, hoe moet ik weten dat lln dit toch moeten kunnen, nergens wordt ook uitgelegd wat extruderen is. 

Door: Mieke | Datum: Zondag 14 mei 2023, 18:40 uur

Staat wel in de syllabus: onder D3.

In de Nova MAX methode stond het wel, ik weet niet welke methode je hebt?

(Dit betekent overigens niet dat deze vraag bij mij goed gemaakt is :( )

Door: Loes Vermeij | Datum: Maandag 15 mei 2023, 08:08 uur

het stond ook wel in mijn methode, ik had crtl F gedaan, maar blijkbaar verkeerd, want werd er al door een andere collega opgewezen...  (en echt 10x geprobeerd, want je maakt nogal makkelijk een typefout)

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 15:45 uur

En toen deed je CTRL-D?   ;)

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 15:55 uur

Blijf het een raar verhaal vinden dat er maar 1 molecuul schematisch is getekend en dat gebruikt moet worden voor een uitleg van meerdere moleculen...Dat zet velen op het verkeerde been en het gebrek aan kennis over extruderen zorgt ervoor dat ze praten richting thermoharder en dus nul punten...Zonde. 

Door: Inge Roos | Datum: Maandag 15 mei 2023, 21:12 uur

Eens. Leerlingen zien een enkele keten,en comcluderen dat dat een thermoplast is, en dus vervormbaar (en dus extrudeerbaar). Maar ja, zowel 'thermoplast' als 'vervormbaar' staan bij hetzelfde bolletje.

En wordt met 'ketenpolymeer' niet ook 'thermoplast' bedoeld? Ik zou ervoor pleiten om het woord 'thermoplast' naar het eerste bolletje te verplaatsen!

Door: Leticia Pezzi Martins Loane | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 09:33 uur

Mijn leerlingen zagen een keten met een zijketen aan een concluderden dat daardoor misschien crosslinks konden gebeuren en dus géén thermoplast....

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 14:16 uur

Wat moet ik met dit verhaal:

Een extruder is een klein gaatje waar je dingen doorheen kunt trekken om een lange sliert te krijgen. Hiervoor heb je dus ook een polymeer nodig wat goed uitgerekt kan worden. Door lange zijtakken, te zien op 1b, kun je het makkelijker strekken.

Mag ik een punt geven voor de beschrijving van de extruder?

Of moet het echt gaan om thermoplast/vervormbaarheid?

Door: Muller | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 08:26 uur

Dat is volgens mij niet een toelichting waarom LLDPE geschikt is voor dit proces maar legt het proces uit. Dus geen punten.

Door: Muller | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 08:39 uur

LLDPE zijn hele lange dunne ketens = LLDPE is een ketenpolymeer?