Vraag 24

Vraag 24

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:57 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 16:21 uur

Is bollejte 1 echt rigide toe te passen? Iemand die oct-1-een tekent voldoet hier namelijk aan.

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 16:09 uur

Lijkt me niet de bedoeling ...

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 20:35 uur

Dat lijkt mij ook niet, maar het valt me ineens op! 

Dat maakt ook consequent het 'indien-antwoord' 1 punt waard.

Want, tja, gewoon een hoop C-tjes op een rij.....

Door: Wim Groenewoud | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 10:36 uur

En wat als een leerling een hoofdketen van 3 C-atomen tekent met -C7H15 als zijtak? Of een hoofdketen met 2 C-atomen met -CH3 en C7H15 als zijtak? 1 punt (laatste bolletje)? Of kun je het tweede bolletje ook nog geven vanwege consequentiefout?

Door: Joyce Derks-Lutterman | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 13:21 uur

@Wim, alleen 3e bolletje juist ivm consequentie fout. 2e bolletje niet want geen hexylketen.

Door: Patrick van Kempen | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 21:16 uur

Volgens het correctiemodel mag je dus voor iets als

~ CH = CH - (CH2)6 - CH = CH ~ 

toch 1 punt geven (1e en 2e bolletje wordt niet gescoord) omdat uiteinden goed getekend zijn en qua H-atomen alles klopt?

Door: Erik Graafmans | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 01:46 uur

@Patrick, zo interpreteer ik het ook.

Leerling laat zien dat ze een polymeer keten tekenen, wel moet dat rest van de structuur voeldoend aan covalentie.

Door: Geurts-van Ham | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 15:31 uur

@patrick, het 3e bolletje kun je volgens mij dan niet toekennen, want je hebt dan te weinig H-atomen in de structuurformule zitten, moeten er 20 zijn.

Door: Lindsey Vermeulen | Datum: Maandag 22 mei 2023, 09:42 uur

Ik zou hier ook zeker geen punt scoren omdat de leerling hier dus geen enkel blijk geeft van begrip van additiepolymerisatie. Die indien is (zo heb ik 'm in ieder geval geïnterpreteerd) voor als leerlingen wel de dubbele bindingen gebruiken maar bij oct-1-een de keten aan het 8e C-atoom vervolgen, ipv aan het 2e C-atoom.

Door: Natasja Zijdeveld | Datum: Maandag 29 mei 2023, 18:52 uur

Als een kandidaat het ene eind van de keten aangeeft met ene tilde en het andere uiteinde met met bolletje (radicaal) kan deze kandidaat mits de rest van de structuurformule correct is voor bolletje 3 een punt scoren?