Vraag 26

Vraag 26

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:57 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Loes Vermeij | Datum: Zondag 14 mei 2023, 12:55 uur

ook als lln cradle to cradle kennen, hoe zouden ze de volgende feiten moeten weten? Algemen kennis?

(kopie CV) Het kunststofgranulaat is een mengsel van polypropeen en LLDPE. Hieruit kunnen de monomeren waaruit polypropeen en LLDPE zijn opgebouwd niet meer teruggewonnen worden. (Hierdoor kan er geen sprake zijn van een continue kringloop.)  Verkeerspaaltjes worden op den duur alsnog gestort/verbrand (waardoor er geen sprake is van een continue kringloop).  Door de LLDPE en het polypropeen samen te smelten gaat de kwaliteit van het materiaal achteruit. / Het samensmelten van LLDPE en polypropeen is te beschouwen als downcycling. (Het cradle-to-cradle-principe stelt dat de kwaliteit hoogwaardig moet blijven.)

Door: Lindsey Vermeulen | Datum: Maandag 15 mei 2023, 11:24 uur

Algemene kennis dat verkeerspalen worden gestort of verbrand? Ik vind 'm gek. Ik weet niet hoe leerlingen op deze antwoorden gaan komen. Ben benieuwd naar hun antwoorden.

 

PS: jouw vraag gaat overigens over 27 (en 28 is pas de vraag over SO2)

Door: de Goede-Aarts | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 09:32 uur

@Loes: Bij het begrip Cradle to Cradle is een volledig gesloten kringloop die moet kunnen leiden tot exact hetzelfde product de kern dacht ik / vertel ik. (Vervolgens weten ze dat bij smelten de ketens niet kapot gaan en je dus niet weer dezelfde monomeren terugkrijgt). Bovendien zit er hier nog het polymeer van de onderlaag doorheen en kan je dus niet na het smelten weer nieuwe grassprieten maken volgens het beschreven proces. Dat kunnen ze halen uit de tekst. Dus de vraag lijkt mij wel prima. Nu maar hopen dat mijn leerlingen dit ook allemaal bedenken .... 

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 16:29 uur (Bewerkt op: 16-05-2023 16:47)

Wat als "slechts" het antwoord is gegeven: Het kunstgras wordt gerecycled, dus cradle-to-cradle?

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 16:50 uur

Ik mis het aspect "ontwerp" in de voorbeeld antwoorden. Ik heb (blijkbaar) veel nadruk gelegd bij mijn uitleg dat bij het ontwerpen van producten al nagedacht wordt over het ontwerp. dat zie ik bij mijn leerlingen dan ook terug, maar niet in de voorbeeld antwoorden van 26 en 27 :(
Ik wil dit wel goedrekenen, mits eruit blijkt dat de leerling begrjipt wat C2C is

Door: Belgraver | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 09:31 uur (Bewerkt op: 17-05-2023 10:19)

26 en 27 zijn gekoppelde vragen; geen witregel tussen de vragen.

Als een leerling bij 27 schrijft dat "bij recyclen niet evenveel beginstof zal ontstaan als dat er gebruikt is voor de productie van de grasmatten."

Dat is onjuist voor 27 want de kandidaat heeft zelf verzonnen dat niet alles gerecycled wordt, maar terugwerkend goed voor 26 want blijkbaar de notie dat 100% gerecycled moet worden. Hoe zit dit nu met het ontbreken van een witregel?

Een ander argument om dit antwoord bij 27 juist wel goed te keuren is dat de text spreekt over een afgesleten grasmat; dus er is weldegelijk materiaal verloren.... (ik heb een leerling die het heeft over microplastic door het afslijten; dat reken ik sowieso goed).