Vraag 29

Vraag 29

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:58 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 23:26 uur

Kun je de significantie wel laten bepalen door een normwaarde? De Europese norm is 0,1%, dat is geen gemeten waarde (waar de significantie op gebaseerd is), maar een norm. Niemand gaat een normwaarde opschrijven als 0,1000000%, maar in feite is dat wel wat een norm is.

Ook als je kijkt naar de historie van deze normwaarde, zie je dat er altijd met 1 cijfer achter de komma is gewerkt. Van 3,5%, naar 3,0% ... tot uiteindelijk nu 0,1%. 

Ik snap ook wel dat veel Havo leelringen alleen kijken naar de getallen die gegeven zijn, en dan heeft 0,1% natuurlijk maar 1 significant cijfer. Maar er zullen er ook zijn die anders tegen de getallen aankijken...

Waarom nou een significantievraag met zo'n percentage erin? 

Door: Loes Vermeij | Datum: Zondag 14 mei 2023, 13:04 uur

Significante cijfers gaan toch over meetwaarden en 0,1 is toch geen meetwaarde? Of heb ik het verkeerd begrepen.

Door: van de Nieuwenhuijzen | Datum: Zondag 14 mei 2023, 17:35 uur

Ik heb deze vraag naar het examenloket gestuurd om wat meer duidelijkheid te krijgen. Zelf ben ik het er ook mee eens dat deze 0,1 massaprocent geen meetwaarde is en dus niet gebruikt moet worden voor de significantie.

Dan krijg je wel weer dat sommige leerlingen wel 1 cijfer als significantie hebben gepakt, maar dat is nou eenmaal het nadeel van deze toch wat ongelukkige keuze.

Door: Lindsey Vermeulen | Datum: Maandag 15 mei 2023, 11:28 uur (Bewerkt op: 15-05-2023 11:28)

Je kunt het zelfs nog erger maken. De norm is 0,1; dus 0,05 mag ook. Die brandstof voldoet ook aan de europese norm. Waarom moeten leerlingen perse werken met 0,1%?

(ik verwacht overigens niet dat leerlingen dit hebben gedaan, maar het voegt wel toe aan de belabberdheid van deze vraag.)

Door: Jarno Timmermans | Datum: Maandag 15 mei 2023, 12:44 uur

Omdat er staat 'maximaal'. Daarom moeten ze met 0,1 werken en niet met iets lagers dan dat.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Maandag 15 mei 2023, 13:43 uur

Opvallend dat het correctievoorschrift maar één berekenwijze geeft. Ik heb er bij mijn leerlingen 3 gezien:

  • Eentje waarin leerlingen de eerste twee stappen hetzelfde doen, dan berekenen hoeveel (k)mol en (k)g zuurstof nodig is om uit 7,5.103 mol S SO2 te maken en dan de massa van S en O2 bij elkaar optellen
  • Eentje waarin leerlingen de eerste stap hetzelfde doen, dan berekenen hoeveel massaprocent S in SO2 zit en met dit percentage en de massa S de massa van SO2 berekenen

Door: Joyce Derks-Lutterman | Datum: Maandag 15 mei 2023, 15:26 uur (Bewerkt op: 15-05-2023 15:27)

@Ballegoij: beide andere berekenmanieren kom ik ook tegen en is ook goed voor 4 pt (mits sig. = 1)

Door: Lindsey Vermeulen | Datum: Maandag 15 mei 2023, 16:16 uur

@Jarno Dank, daar had ik overheen gelezen.

Door: van de Nieuwenhuijzen | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 10:50 uur

Ik heb antwoord can het examenloket op de vraag over de significantie.

Er zal een aanvulling op het correctievoorschrift worden gepubliceerd.

Nog steeds spannend of dat gaat betekenen dat de significantie 2 wordt of dat zowel 1 als 2 significante cijfers goed wordt gerekend, maar dat merken we snel genoeg.

Door: Inge Roos | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 16:09 uur

Ik ben blij dat het nu zowel met 1 als met 2 significante cijfers goedgerekend mag worden!