Vraag 10 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
30
april
2023,
22:04 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Koen Blanken
|
Datum:
Vrijdag
26
mei
2023,
12:05 uur
(Bewerkt op: 26-05-2023 12:09)
De opmerking: 'Licht dit toe aan de hand van een formule.' schiet m.i. zijn doel voorbij. Als een leerling antwoord: 'Bij de reactie ontstaat een base, dus de pH stijgt', laat hij/zij ook zien dat OH- een base is, maar kun je voor dit inzicht geen punt toekennen. Als de leerling de naam 'hydroxide - ion' gebruikt i.p.v. de formule kun je geen punt toekennen, terwijl dit wederom laat zien dat hij/zij de vraag wel begrijpt en zelfs een extra stap maakt van formule naar naar de naam van dit ion. |
||
Door: Bart Noort
|
Datum:
Vrijdag
26
mei
2023,
21:20 uur
(Bewerkt op: 26-05-2023 21:31)
Wat te doen als een leerling schrift
De eerste leerling heeft een goede uitleg, maar krijgt volgens cv geen punt. De tweede leerling maakt twee fouten, maar toch 1p volgens cv. |
||
Door: Koen Blanken
|
Datum:
Zaterdag
27
mei
2023,
15:45 uur
(Bewerkt op: 27-05-2023 15:52)
"er ontstaat een zuur, dus de pH daalt"; de conclusie klopt bij een verkeerde uitleg, maar beide bolletjes kloppen niet, dus geen 1p? Geen punten waard idd.
"er ontstaat calcium, dus de pH stijgt"; verkeerde stof en geen formule en conclusie is fout, maar komt per ongeluk overeen bij 2e bolletje, dus wel 1p? Hier wordt de leerling gered door het correctievoorschrift. Er ontstaat Ca(OH)2 heb ik ook gezien. Ook geen punten. |
||
Door: Saskia de Mik
|
Datum:
Maandag
29
mei
2023,
10:31 uur
Heel bizar dat je bij het noemen van een hydroxide ion geen punten mag toekennen.
|