VWO Natuurkunde 2023-1 algemeen

VWO Natuurkunde 2023-1 algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 16:45 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Martijn van Aken | Datum: Maandag 15 mei 2023, 19:11 uur

BIjzonder examen, toch wel echt anders dan voorgaande jaren volgens mij. Begin zeer goed te doen, veel punten voor redelijk standaard vragen. Quantum lekker aan het eind. Verder relatief veel vaardigheden (grafieken aflezen/omzetten, rico als constante, coordinatentransformatie, significantie met optellen).Alle leerlingen tot einde zitting aanwezig. Geen gesputter over tijdtekort gehoord, ook niet massaal 'te moeilijk' gevonden.

Door: Saarloos | Datum: Maandag 15 mei 2023, 20:46 uur

Voor mijn gevoel goed te doen. Leerlingen kwamen ook redelijk positief de zaal uit.

Door: Menno van Dongen | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 13:40 uur

In mijn ogen het makkelijkste examen in jaren. Veel te makkelijk. Veel punten voor relatief eenvoudige vragen.

Door: Kortstra | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 20:59 uur

Lang geleden dat ik een examen zonder een vraag over radioactiviteit ben tegengekomen.

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 08:55 uur

Notulen landelijke examenbespreking: https://newsroom.nvon.nl/files/default/nav231nv.pdf 

Door: Martijn van Aken | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 10:17 uur (Bewerkt op: 17-05-2023 14:47)

Ik heb een 1 A4-tje CV gemaakt. 
Veel minder geblader.
Wellicht heeft iemand anders er ook wat aan. 

Gebruik voor eigen verantwoordelijkheid natuurlijk :-).

EDIT: in de onlineversie valt het weg, maar er moeten 3 kolommen zijn, dan past het netjes op 1 A4-tje.
Indeling - kolommen

Door: Erik van Beek | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 10:34 uur (Bewerkt op: 18-05-2023 10:46)

Ter info:

Soms komt het voor (bijv. vraag 18 of 21) dat een leerling alle punten lijkt te scoren maar ook foute of overbodige informatie geeft. Ik kon niet zo 1,2,3 vinden wat ik dan als corrector moet doen. Ik heb even examenblad geraadpleegd en kon niet bij de vakspecifieke veelgestelde vragen het antwoord vinden. Ik werd via daar verder verwezen naar niet-vakspecieke veelgestelde vragen. Daar vond ik het antwoord op Deze vraag:

____________________________

Vraag:  Wat als een leerling in zijn antwoord juiste informatie combineert met foute of overbodige informatie?

Antwoord: Soms geven leerlingen een antwoord dat aan alle vereisten van het correctievoorschrift voldoet, maar ook informatie bevat die niet ter zake doet. In zo’n geval kan het volledig aantal scorepunten worden toegekend.

Er mogen echter geen scorepunten worden toegekend als verschillende elementen uit het antwoord in tegenspraak met elkaar zijn of als uit de overbodige informatie blijkt dat de leerling de vraag niet heeft begrepen.

Bron: https://www.examenblad.nl/veel-gevraagd/wat-als-een-leerling-in-zijn/2023/vwo

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 11:35 uur

Gevalletje "spreken is zilver, zwijgen is goud" :)

En zo gaat het CE natuurkunde steeds meer op dat van geschiedenis lijken...

Door: Silvio Rademaker | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 18:28 uur (Bewerkt op: 19-05-2023 18:40)

Wat is dit een verschikkelijk examen om na te kijken!

Een aanslag op het taalkundig nuanceervermogen en leesvaardigheid. (hoeveel bladzijden ook al weer?)

Ik hoop dat deze trend doorzet want dan kunnen we over 5 jaar het examen als mondeling of met leesvaardigheid en multiple choice afnemen. hihi.

Ik denk dat de vorm van onze natuurkunde examens niet de gewenste kant op gaat.

Ik weet niet of meerdere deze collega's deze zorg delen of juist wel vinden dat de gevolgde trend de goede kant op gaat?

Groeten, Silvio Rademaker
 

Door: Vermeulen | Datum: Maandag 29 mei 2023, 21:09 uur

Foutief of ontbrekend opgavenummer waar opgave wel duidelijk is:

Algemeen maar gelukkig zelden voorkomend probleem. (nu wel...)
Wat te doen als de leerling een (foutief) opgavenummer vermeld maar overduidelijk een andere maakt en daar punten op scoort.
Gebeurt vooral ná een opgave in een bijlage.
Weet iemand of er een (ongeschreven) regel voor is ?