Vraag 13

Vraag 13

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 16:59 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: van Helden | Datum: Maandag 15 mei 2023, 22:14 uur

De straal van de cirkel is te bepalen met FL = Fmpz dus r = mv/Bq. De redenatie in het correctievoorschrift gaat uit van constante v, wat mij niet aannemelijk lijkt. Dichterbij de pool en na enige tijd in de dampkring neemt de snelheid af lijkt me, dus ook r. Ik denk dan ook dat een juiste redenatie op basis van v ook kan kloppen. Heb ik iets over het hoofd gezien? 

Door: Bart van de Laar | Datum: Maandag 15 mei 2023, 22:18 uur

@Van Helden: dat antwoord alleen is niet voldoende omdat dat niet gebaseerd is op figuur 4. 

Door: Ade Hoekstra | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 08:36 uur

@van helden. Ik weet eigenlijk niet waardoor de sanelheid zou moeten afnemen tot je in de atmosfeer komt. Maar kan zijn dat ik hier ook iets over het hoofd zie.....

Door: Martijn Stobbelaar | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 14:01 uur

Is het niet zo dat je in figuur 4 kan zien dat het plasma dichter bij de aarde komt? Daar is de dampkring dichter en neemt de snelheid dus af. Een leerling die dat noemt gebruikt wel figuur 4.

Door: Franken - de Zoete | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 17:46 uur

Eén van mijn leerlingen zegt iets in de trant van: de veldijnen lopen dichter bij elkaar dus de magnetische flux is groter. Is dat genoeg voor bol 1?

 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 22:31 uur

Ik heb over deze vraag een melding gedaan bij het examenloket. Uit alleen de toename van B valt niets te concluderen over de lorentzkracht of de baanstraal, want je weet simpelweg niet of v wel gelijk blijft. (Spoiler alert: dat blijft hij niet. De snelheid in z-richting moet afnemen, baansnelheid moet toenemen. Is met enig denkwerk af te leiden uit het feit dat veldsterkte toeneemt.)

Door: Christiaan Vriend | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 01:13 uur

@Franken
Magnetische Veldsterkte (B) is technisch gelijk aan fluxdichtheid (Phi/A), niet Flux zelf. Dus men zou er een bepaald oppervlak bij moeten noemen. Is in deze context wellicht wat overtrokken.
Kijk naar de precieze verwoording en schat het inzicht af, overleg met je 2e corrector => Maatwerk.

Door: Lydia Stolp | Datum: Maandag 22 mei 2023, 11:57 uur

Valt  mij in het CV op dat er geen punten worden gegeven voor het daadwerkelijk beantwoorden van de vraag: gevraagd wordt naar waarom de r kleiner wordt, maar daar worden in het CV geen punten gegeven. (alleen voor noemen Bveld sterker en Fl / Fmpz groter). Feitelijk dus geen punten voor de juiste conclusie.