Vraag 19

Vraag 19

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 17:01 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Ruben Koster | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 22:38 uur

Wat moet een leerling opschrijven voor het tweede bolletje? Want het voorbeeld van een antwoord herhaalt alleen maar wat er al in de vraag staat. Volgens mij zou dat antwoord het 2e bolletje niet mogen krijgen, of mogen alle leerlingen die een deel van de vraag herhalen dat tweede bolletje ook krijgen?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 22:39 uur

Goed punt, het voorbeeldantwoord is te beknopt.

Door: Martijn van Aken | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 11:39 uur (Bewerkt op: 18-05-2023 11:41)

<weg>

Door: Caroline Blaas | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 12:36 uur

De diameter en lengte worden op de mm gemeten, maar uit de formule voor de akoestische lengte volgen 2 sign cijfers. (Het is de golflengte die in het plaatje staat en niet de diameter of lengte ) lln concludeert daarmee dat foutmarge dan in de grootte orde van een cm ligt en dus niet zichtbaar in de grafiek . 

Twee punten toch ? 

Door: Caroline Blaas | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 13:17 uur

O, zie het al, met de optelregel voor SC wordt het dan 1 decimaal van het aantal cm, dus 1 mm.... (de term is bijv.  2,5 cm voor d  = 4,0 cm.)

Mijn vraag blijft staan, 
- Is voor bol 1 de orde van grootte van 1 cm goed genoeg?
- voor bol 2: is die ene centimeter dan inderdaad niet zichtbaar ? (foutmarge  via f is inderdaad wel zichtbaar)
(ff denken =/- 1 cm is 1/10 van het hokje ,  is ongeveer de punt).

Door: Silvio Rademaker | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 18:14 uur (Bewerkt op: 19-05-2023 18:38)

@caroline. In mijn ogen is het noemen dat een cm niet is weer te geven/ af te lezen als foutmarge is in mijn ogen voldoende. mm is natuurlijk sjieker, maar met een geodriehoek is ook al die cm niet (nauwkeurig) aan tegeven. 1 hokje staat voor 10 cm  en heeft een afmeting van 6,7 mm. Als die ene cm dus niet is te tekenen of af te lezen met een gewone geodriehoek dan kunnen we dat voor een 1mm al helemaal vergeten.

Komt nog een bij dat de diameter van de bolletjes zelf al een afmeting hebben waarin die foutmarge van een cm niet zichtbaar zal zijn.

Voor bol 2 ga ik die cm goedrekenen. Voor bol 1 niet.

Edit: ik keek naar figuur 4 in het CV en kwam zo tot mijn uitspraak.
Maar voor figuur 3 geldt iets soortgelijks: een hokje is daar 20 cm waard en heeft een lengte van 1cm . Als je een verschil van 1 cm wil weergeven dan hebben we het over 1/20e deel van een cm. Een halve mm dus. Is niet te doen.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 18:23 uur

Ik heb er ook die een foutmarge van 0,05 m claimen en dan stellen dat dat niet te zien is :/

Maar let op: bol 2 vraagt alleen het inzicht dat er vergeleken moet worden, die vergelijking hoeft dus niet eens uitgevoerd te worden, of correct te zijn.

Door: Hans Kramer | Datum: Dinsdag 30 mei 2023, 16:03 uur (Bewerkt op: 30-05-2023 16:05)

Wat als een leerling als antwoord dit opschrijft:
"λ is uitgezet in m, als er een fout in zou staan zal dat om een marge in nm gaan en dus niet zichtbaar wanneer uitgedrukt in m."
Is dat het tweede bolletje waard?

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Maandag 5 juni 2023, 14:33 uur

In de eerste reactie wordt al genoemd dat in het voorbeeld antwoord er niet vergeleken wordt met de stappen op de x-as....  Hoe streng rekenen jullie? Een antwoord vergeleken met het voorbeeld antwoord dus toch fout, want het tweede bolletje is niet aanwezig?