Vraag 25

Vraag 25

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 17:03 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bakker | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 13:38 uur

Een alternatieve aanpak is hier om de Ek te berekenen met formule 2, de formule voor de Brogliegolflengte en de formule voor kinetische energie. In de vraag is dat niet uitgesloten en dus correct...?

Door: Martijn van Aken | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 22:16 uur

Lijkt me helemaal prima want dat is feitelijk de formule voor de energieput in stapjes uitrekenen voor n = 1 :-).

Door: Hans Bot | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 20:40 uur (Bewerkt op: 21-05-2023 13:03)

Omdat ik enige moeite heb met het model een vraag aan jullie:  bij vraag 25 heeft het xenonatoom een energieniveau E1 dat niet in de put ligt maar daarboven, en er is resonantie als de energie van de elektronenbundel gelijk is aan dat niveau E1. Klopt de bijgaande schets die ik me er verder bij voorstel? Ik heb er drie atomen in getekend met verschillende diameters. De elektronenbundel heeft resonantie bij atoom 1 en 3, maar niet bij 2. Daardoor laat atoom 2 de bundel niet door. Klopt deze voorstelling? 

 

 

Door: Toussaint | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 09:25 uur

Dank voor het visueel maken! Ik denk dat 'atoom 3' de situatie weergeeft die bedoeld wordt in de opgave. Ekin met n=1 is dan de waarde E1 volgens het model met oneindig hoge wanden. Dus dat geeft de situatie goed weer. Alleen blijft L gelijk voor alle atomen omdat het om dezelfde atoomsoort gaat. E1, E2 etc blijven dezelfde. Er vindt geen transmissie plaats als Eelek niet groot genoeg is om samen met Eput te matchen met een energieniveau. 

Door: Carin Heere-Alkemade | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 10:54 uur (Bewerkt op: 19-05-2023 11:06)

Wanneer krijg je het punt voor significantie hier niet?
Ik heb vrij veel lln (met haast?) die alleen bol1 scoren want de 1,0 vergeten en bv een kwadraatje bij het uitrekenen. tgv de 0,22 nm komt iedereen wel op 2 sign. cijfers.
Ook nog lln die stoppen bij het berekenen van En (incl. rekenfout) in J ipv eV maar dit wel netjes in 2 sign. cijfers opschrijven.
Bol 4 dan toch ook verdiend?

Aangepast: nog erger: iemand die bol 1 ook niet scoort omdat n=2 is gebruikt.

Door: Franken - de Zoete | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 11:06 uur (Bewerkt op: 19-05-2023 11:06)

@Carin Heere-Alkemade, die bol is alleen voor significantie. Dus iedereen die met de eigen specifieke berekening het aantal significante cijfers goed kiest, krijgt dit punt.

Door: Kerssies | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 11:20 uur (Bewerkt op: 19-05-2023 11:28)

Dus wat betreft het punt voor de significantie, het maakt niet uit wat een leerling berekend, als de significantie klopt dan een punt toekennen. Met de bol wordt alleen maar het begrip omtrent significantie getoetst? 

Voorbeeld: een leerling rekent m.b.v. formule 2 de debroglie golflengte uit, geeft het antwoord in het juiste aantal significante cijfers. Doet verder niets. Bol 4 is verdiend. Ik vind het wel heel makkelijk verdiend, maar wel conform het correctiemodel.

Of hebben we dan te maken met een vereenvoudiging van de opgave?

Door: Saarloos | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 07:54 uur

 Significantie is losgekoppeld van completeren. Dus elke antwoord in de juiste significantie lijkt mij het laatste punt waard.

Door: Bastiaan Barbieri | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 13:14 uur

@Carin @Kerssies @Saarloos

Ik zou even goed de publicatie SIGNIFICANTIE IN DE CENTRALE EXAMENS NATUURKUNDE HAVO-VWO op Examenblad doornemen. Hierin worden de regels beschreven voor significantie. Hierin staat het volgende:

We beantwoorden hier een aantal veel voorkomende vragen:

1 Kan de (losse) deelscore voor juiste significantie worden toegekend, als de vraag niet volledig juist is beantwoord?

Ja, het is mogelijk dat een leerling die de vraag niet volledig juist beantwoordt, wel de deelscore voor significantie krijgt. Dit kan bijvoorbeeld als er sprake is van een rekenfout (waardoor de completeer- deelscore vervalt) of als een omrekening vergeten wordt. De significantie moet dan consequent zijn met de berekening van de leerling (en kan dus afwijken van de significantie in het correctievoorschrift (CV)). De deelscore voor significantie kan echter alleen worden toegekend als de gegeven uitkomst is voortgekomen uit een berekening die betrekking heeft op de gestelde vraag. Dus de gegevens uit de vraag moeten gebruikt zijn en een deel van de vereiste stappen moet uitgevoerd zijn. Kortom: een leerling die geen flauw idee heeft hoe de vraag opgelost moet worden, maar wel een antwoord in het ‘juiste’ aantal s.c. opschrijft, kan het significantiepunt niet krijgen.

 

Ik less dit als: de leerling moet wel de grootheid hebben berekend die in de vraag staat. Dus een leerling die de golflengte berekent terwijl energie wordt gevraagd kan niet het significantiepunt scoren. Maar een leerling die energie berekent maar dit bijvoorbeeld in Joule doet, kan het punt wel scoren want heeft de gevraagde grootheid berekend. En ook wanneer de leerling energie berekent maar bijvoorbeeld bolletje 2 is vergeten, kan wel dit punt scoren want heeft een energie uitgerekend.

Door: Hans Kramer | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 16:18 uur (Bewerkt op: 20-05-2023 17:31)

Als leerlingen vergeten om er 1,0 ev vanaf te trekken kost dat ze dan bol 2 en 3?
Update: alleen bol 2, zelfde fout niet twee maal aanrekenen.