Havo examen 2023-1 natuurkunde Algemeen

Havo examen 2023-1 natuurkunde Algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 17:26 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Gilbert Carmelia | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 18:32 uur

Het examen, bijlage en correctievoorschrift staan nog niet op NVON. Is daar een reden voor?

Door: Erik van Beek | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 21:27 uur

Waarom staat er niet bij elke vraag op de bijlage nogmaals de vraag zelf boven het figuur. Zou het niet handig zijn als de vraag even herhaalt er boven zou staan, zoals bij opgave 19?

Door: Bax | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 13:38 uur (Bewerkt op: 27-05-2023 13:39)

Kan iemand mij uitleggen waarom de eisen aan het toekennen van een punt voor het gebruik van een formule voor de havo zoveel slapper zijn dan die voor het vmbo gt? Ik vind dit eigenlijk absurd:Afbeelding

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 16:50 uur

@Bax Omdat op het vmbo er veel vaker sprake is van maar 2 gegevens die in één rekenstap moeten worden gebruikt en dan is "iets gokken met de gegeven waarden" al snel goed. Op het havo is de berekening vaak wat complexer (meer grootheden in één vraag en/of het combineren van meerdere formules) en is het goed uitvoeren al voldoende bewijs dat de leerling weet wat ie aan het doen is. 

(dat is althans hoe het mij ooit is uitgelegd)

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 16:51 uur

Verslag van de landelijke vergadering: https://newsroom.nvon.nl/files/default/nah231nv.pdf 

Door: Boamfa-Ivan | Datum: Maandag 29 mei 2023, 13:23 uur

Zie bijlage 4 in syllabus centraal examen 2023: https://www.examenblad.nl/examenstof/syllabus-natuurkunde-havo-2023/2023/havo/f=/natuurkunde_havo_versie_2_2023.pdf,

Om dit scorepunt te verdienen, moet de kandidaat de juiste formule selecteren en voor minstens een symbool laten zien dat hij weet bij welke grootheid uit de opgave deze hoort. Dit kan door de formule op te schrijven en voor minstens één symbool een waarde in te vullen die past bij de betreffende grootheid.

Dit invullen hoeft niet direct in de formule te gebeuren. Het kan ook door de grootheid met adequate waarde bij de geselecteerde formule te schrijven. Het selecteren van de juiste formule kan ook zonder de formule zelf op te schrijven, maar door deze direct in te vullen.

Door: Harten | Datum: Vrijdag 9 juni 2023, 15:58 uur

Ik heb een vraag over het invullen van een formule. Bij vraag 4 van het havo examen schrijft een leerling v = f*labda Bij het invullen staat er

v = 1,5*10^3/36

Dit is niet de formule die ze opgeschreven heeft. Ze deelt de frequentie in Hz door de golflengte in cm. De vraag is is dit het correct invullen van een grootheid in een formule of is dit het invullen van een foute formule v = f/labda. De leerling laat nl zien dat de golflengte 36 is en dat wil ze dus ook invullen, maar volgens mij in een niet correcte formule die als eenheid Hz/cm zou krijgen en dus geen snelheid is. En die van haar als eenheid m/s krijgt.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 9 juni 2023, 17:59 uur

@Harten: dat is een lastige situatie. Enerzijds kun je zeggen: ze heeft wel een juiste formule opgeschreven, maar heeft een andere (foute) formule zitten invullen, dus de oorspronkelijke formule is niet gebruikt. Anderzijds: ze heeft de correcte formule opgeschreven en ze heeft juiste waarden voor f en λ genoteerd (zij het in een foute formule).

Ik zou hier voordeel van de twijfel geven en het bolletje voor gebruik van formule wel geven, de fout bij het invullen gaat dan ten koste van het completeerpunt. Maar ik kan me voorstellen dat een ander het anders zou aanpakken.