Vraag 01

Vraag 01

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 17:26 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bax | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 15:10 uur

Voldoet 'De barbecue kan dus 5,6 uur of 5 uur en 36 minuten branden' aan de significantie?

Door: Igor van Elsen | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 16:08 uur

Ik heb dit voor mijn leerlingen zelf fout gerekend; Het is 336 minuten. Significant juist is dit 34 x 101 minuten. Dus op tientallen minuten. Naar mijn idee is dit antwoord in de juiste significantie dan 5 uur en 3 x 101 minuten.

Ik hoop eigenlijk dat iemand hier deze gedachte inderuit kan halen en me laten zien waarom het wel goed is :-) 

Door: Martijn van Aken | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 16:19 uur

Altijd vervelend als een leerling het goed opschrijft en daarna nog een keer maar dan met een (stom) foutje. Je zou kunnen zeggen: eerste (goede) antwoord telt, maar ja..
5 h 36 minuten is 336 minuten dus 3 significant.

Door: Bax | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 16:20 uur

Tja, het gaat me er om dat het in eerste instantie goed was - maar in 2e instantie gesplitst werd in uren en minuten. 5 uur en 3·10^1 minuten ziet er echt raar uit. Het gaat dan ook niet om hondertallen - maar om zestigtallen.

Maar ik snap je redenatie en volg die dan ook. Wel jammer dat ze nu net die significatie vragen bij een tijd die er eigenlijk om vraagt om gesplitst te worden.

Door: Jacco Dankers | Datum: Maandag 29 mei 2023, 13:55 uur

Leerling berekent eerst 15/6,1 = 2,5 kW kg-1 (noteert netjes die eenheid erbij). 

Vervolgens: 13,8/2,5 = 5,5 uur. 

Het tussendoor afronden lijkt me wel acceptabel, maar is dit een aanvaardbare alternatieve methode? Wat is precies de natuurkundige betekenis van die 2,5 kW kg-1? Zou het vermogen lager zijn als er minder propaan in de gasfles past? 

En als het geen acceptabele methode is, welke punten blijven er dan nog over? Bol 2, 3 en 4? 

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Dinsdag 30 mei 2023, 13:18 uur

Snapt de leerling wat hij doet? Volgens mij niet en komt hij per ongeluk goed uit. Geen punten lijkt mij.

Ellen

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 31 mei 2023, 08:34 uur

Nou, hij deelt wel een energie per kg door een vermogen per kg en komt uit op een tijd, dus volgens mij bol 2 in ieder geval wel gescoord (hij heeft eerst ook netjes opgeschreven "P = 15 kW en m = 6,1 kg", dus hij heeft wel een idee van de betekenis van de grootheden waar hij mee aan het werk is). En bol 4 lijkt me ook geen probleem. Voorlopig houd ik het maar bij die 2 punten. 

Door: Bart Vullings | Datum: Dinsdag 6 juni 2023, 19:58 uur

Hallo Allemaal,

Bij mij heeft een leerling het volgende gedaan:

(13,8 kW.h.kg-1 ) / (15 kW) = 0,92 h.kg-1

0,92 * 6,1 = 5,6h

Naar mijn idee zou dit de volle 4 punten moeten opleveren, gezien de leerling prima weet waar hij mee bezig is. De tweede corrector wil echter de 2 bolletjes voor het gebruik van de formules niet toekennen. Wat vinden jullie?

Bij voorbaat dank.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 7 juni 2023, 01:05 uur

@Bart: dat is inderdaad volle punten waard, want het is een correcte aanpak die leidt tot het juiste antwoord. Naar die bolletjes kijk je pas als het antwoord niet volledig juist is.