Vraag 07

Vraag 07

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 17:28 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Franken - de Zoete | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 20:06 uur

Hoeveel punten zouden jullie geven als een leerling een raaklijn tekent op een ander tijdstip, bijvoorbeeld t = 8 s.
De leerling vindt dan uiteraard een lagere versnelling.

Het eerste punt kan uiteraard niet gegeven worden. Maar het 3e punt ook aftrekken is in mijn ogen dezelffde fout 2x aanrekenen.

Hoe denken jullie daarover?

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 21:35 uur

Ben ik het mee eens er is een raaklijn getekent. Zou anders extra afstraffen zijn

Ellen

Door: Saarloos | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 06:28 uur

Ik zou dat idd zwaar vinden, maar het staat zo wel in het cv. Dus als een leerling een raaklijn op een onjuiste plek tekent haalt de leerling eigenlijk maximaal 3 pt

Door: Vorselman | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 11:50 uur

Er wordt gevraagd of er aan de ontwerpeis wordt voldaan. Nu vergeet een leerling om de eenheid (of heeft de verkeerde eenheid gebruikt) te noteren. Het 5e bolletje is wel complementeren maar het antwoord vereist in een formulering als deze meestal geen eenheid. Toch staat hij nu niet tussen haakjes. Wat moeten we hier nu mee?

Het eindantwoord heeft geen eenheid (ja of nee) en tussenantwoorden hoeven geen juiste eenheden te hebben...

Door: Bart Vullings | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 14:29 uur

@Vorselman Ik zie hetzelfde bij een aantal leerlingen gebeuren. Heb dit tot op heden fout gekeurd vanwege het completeren. Ik hoop dat het verslag nog een aanvulling biedt.

Door: Martijn van Aken | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 17:07 uur

Ik ga er bijna van uit dat in de landelijke bespreking de aanvulling komt dat de marge moet worden gezien op de GETEKENDE raaklijn, anders is het 2maal afstraffen.

Door: Bax | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 13:06 uur

Het 3e bolletje van het correctiemodel: ik neem aan dat ze daar bedoelen  '... tussen a = - 6,5 m/s² en a = - 10 m/s² ' en dat je positieve waarden (als in vertraging) ook goed moet keuren...

Door: de Hoop | Datum: Maandag 29 mei 2023, 16:00 uur

Ik heb het tussentijds weglaten of fout noteren van de versnellings éénheid met bol 3 verrekend. Geen punt dus. En ik heb het op de foute plek tekenen van de raaklijn verrekend met bol 1 en 3. Wel zwaarder dan redelijk maar wel volgens de regels.Als het soepeler kan?

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 31 mei 2023, 09:03 uur

In de landelijke vergadering is afgesproken om het tekenen van de raaklijn op een verkeerd tijdstip af te straffen in bol 1. Bol 3 kan dan nog wel gescoord worden als de leerling een versnelling bepaalt die (binnen eenzelfde marge) past bij de getekende raaklijn. 

Het "completeren van de bepaling" zit in de laatste bol, dus een eenheidsfout in de bepaalde waarde van a zou ik daar afstraffen. 

Door: Felina Brethouwer | Datum: Vrijdag 2 juni 2023, 21:04 uur

Als een leerling een raaklijn tekent op een verkeerde plek, moet dit alleen bestraft worden in bol 1, bol 3 kan gewoon nog als de leerling binnen de nieuwe door de corrector vastgestelde marge blijft. Dit is niet alleen op de landelijke vergadering afgesproken, maar wordt ook zo gezegd op examenblad, veelgestelde vragen bij het kopje "Gebruik marge bij mislopen deelscore door fout" (bron: https://www.examenblad.nl/examen/natuurkunde-havo-2/prikbord/2023/havo). Bijvoorbeeld: de leerling tekent een raaklijn op t = 7 s ipv 9 s. De corrector maakt ook een raaklijn op dat punt, bepaalt de versnelling van die raaklijn, past de marge van het correctie voorschrift daar op toe en kijkt of het antwoord van de leerling binnen die marge valt.