Vraag 08 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Vrijdag
14
april
2023,
17:28 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Wolff
|
Datum:
Donderdag
25
mei
2023,
23:40 uur
Hoe kun je een grafiek tekenen die een langere remtijd heeft en toch een kleiner oppervlak onder de curve. M.a.w. wat voegt het tweede bolletje toe? Bij een bevroren ondergrond zak je niet verder weg. Dus is de remkracht constant en wordt het v,t,-diagram een rechte lijn. Waarom dus een voortdurende vertraging? |
||
Door: Franken - de Zoete
|
Datum:
Vrijdag
26
mei
2023,
10:10 uur
(Bewerkt op: 31-05-2023 11:26)
In de tekst staat dat de vrachtwagen er niet meer zo ver in zakt. Dat impliceert dat de vrachtwagen nog wel wegzakt, maar dan minder. Veel leerlingen tekenen de grafiek een stukje horizontaal en laten de grafiek dan wel monotoon dalend verlopen. Een stukje horizontaal vind ik nog wel te verdedigen, dan is de vertraging zo klein dat het in de grafiek niet te zien is. De gegeven grafiek loopt op het oog ook de eerste 0,8 s horizontaal. Maar het zou best fijn zijn als er een objectief criterium zou zijn hoe ver een leerling dit gedeelte kan doortekenen. |
||
Door: Bax
|
Datum:
Zaterdag
27
mei
2023,
13:47 uur
In de vraag staat slechts 'Schets...' Ik begrijp evenmin de toegevoegde waarde van het tweede bolletje. Waaruit moet dat inzicht blijken? Dat de oppervlakte überaupt groter is dan onder de originele grafiek? Is dit niet al geborgd onder bolletje 1: ' ... en langere remtijd.'? |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Woensdag
31
mei
2023,
09:12 uur
Het is mogelijk om een lijn te schetsen die aan bolletje 1 voldoet en die de eerste 8 seconde onder de oorspronkelijke lijn loopt, maar op het eind net daarboven. Dan scoor je wel bol 1, maar niet bol 2. Ik kan me alleen niet zo goed voorstellen dat zo'n schets vaak voorkomt. |