Vraag 11

Vraag 11

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 17:30 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Huub Franzel | Datum: Maandag 29 mei 2023, 11:54 uur

Ben ik nou gek of slaat dit antwoord in het correctiemodel nergens op?

Zoals in figuur 2 te zien is (en in vraag 7 toegepast is) vindt de grootste vertraging plaats op het eind als alle trommels meedoen. Dus ik heb eigenlijk geen idee waarom er in het begin minder trommels zitten want daar zal de vertraging altijd onder de 0,9.g blijven. Beter zou het zijn om minder trommels aan het eind te hebben toch?

Door: Frank Wilbrink | Datum: Maandag 29 mei 2023, 12:27 uur

Ik moet zeggen dat ik de vraag ook niet helemaal helder vind. Alleen wat je schrijft over figuur 2 is niet van toepassing, want na vraag 8 gaat het over een andere methode, niet meer over de steeds de dieper wordende grindbak. 

Door: Huub Franzel | Datum: Maandag 29 mei 2023, 14:09 uur (Bewerkt op: 29-05-2023 14:41)

Klopt, maar bij vraag 9 hebben ze moeten uitleggen dat de kracht steeds groter wordt door het vangnet (net zoals in de grindbak). Dus de vertraging zal ook alleen maar toenemen en dus zal de grafiek er ongeveer hetzelfde uitzien.

De installatie zal zo ontworpen moeten zijn dat de lichtste vrachtwagens aan het eind een maximale vertraging van 0,9xg krijgen.

Het is natuurlijk wel zo dat de banden van de eerste trommels aan het eind het meest afgerold zijn, daardoor de kleinste hoek maken (zie figuur 5) en daardoor misschien dan wel de grootste kracht samen leveren. Kijkend naar de foto in figuur 7 is dat niet zoals ik het gelijk had kunnen bedenken..... Die netten zitten vrij dicht achter elkaar.

Door: Jante Salverda | Datum: Maandag 29 mei 2023, 14:48 uur

Ik denk dat het punt is dat de lichte vrachtwagen al eerder stilstaat. Want de vertraging door de eerste netten is groter. Dus voordat de grotere kracht van de latere netten in werking kan treden en een te grote vertraging opleveren, staat de lichte vrachtwagen al stil.

Maar dit lijkt me niet iets wat (veel) leerlingen bedenken dus dat is waarschijnlijk een van de redenen waarom ze er niet goed uitkomen bij deze vraag.

Door: Hutjens | Datum: Dinsdag 30 mei 2023, 11:24 uur

Ik had precies dezelfde gedachtegang! Of de lichtere vrachtwagen moet al zijn afgeremd, voor de volgende 3 sets rollen meehelpen, maar op de tekening lijkt dat slechts een meter of zo te zijn. 
Ik had het hier met een collega over en hij vertelde het volgende: De lichtere vrachtwagen is al deels vertraagd vooraleer hij bij de volgende set schijven komt. Door een kleinere beginsnelheid daar, zal hij minder snel tot de maximale 'uitrekking' en vertraging komen. Dit heeft tot effect dat de vertraging minder groot is.

Ik zou deze graag willen modelleren en onderzoeken... Eerst maar eens door de examens heen worstelen en dan wellicht modellerebn