Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 27 april 2023, 22:07 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bax | Datum: Vrijdag 12 mei 2023, 22:38 uur

'E = P x t = 120 MJ '

Beide bolletjes? De berekening ontbreekt - maar: impliciet?

Door: Tel | Datum: Vrijdag 12 mei 2023, 22:41 uur

beide bolletjes

Door: van Dodewaard | Datum: Vrijdag 12 mei 2023, 23:13 uur

Ik zou er 1 punt voor geven. De gevraagde berekening staat er ten slotte niet. 

Het zou zelfs nog hier onder kunnen vallen:
3.6 indien in een antwoord een gevraagde verklaring of uitleg of afleiding of berekening ontbreekt dan wel foutief is, worden 0 scorepunten toegekend tenzij in het beoordelingsmodel anders is aangegeven;

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 09:26 uur

Ik vind dit een vage. Waarom verzinnen leerlingen toch steeds weer van die twijfelachige stunts?

Mijn mening:

Kandidaat laat zien dat hij de juiste formule heeft geselecteerd. Formulepunt dus wel.

De vraag is duidelijk "bereken" en dan noteer je je berekening. Expliciet. Dat punt dus niet. 

Ik neem trouwens aan dat jullie net als ik dit soort dingen in proefwerken ook duidelijk negatief belonen? 

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 14:30 uur (Bewerkt op: 13-05-2023 14:35)

andere kwestie:

 

leerling gebruikt W= P x t 

berekent dus formeel de geleverde arbeid. 

mag ik arbeid ook interpreteren als "lucht in beweging gebracht"  of zou ik alleen dat treintje moeten bekijken? 

want in dat eerste geval is de arbeid gelijk aan de omgezette energie

Door: Lisa Speijer | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 20:52 uur (Bewerkt op: 13-05-2023 20:52)

Hier zou ik maar 1 punt toekennen. Het punt voor de formule. Heel duidelijk geen berekening bijgezet. Zonde, omdat dat toch een algeheel bekende regel is in de natuurkunde. 

Door: Alferink | Datum: Maandag 15 mei 2023, 12:01 uur

Mag de leerling het ook noteren in kWh?

E= 2500 x 0.00133= 33.3 kWh

Door: Homme de Jong | Datum: Maandag 15 mei 2023, 12:29 uur

Natuurkundig juist, dus ja.

3.3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel;