Vraag 25

Vraag 25

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 27 april 2023, 22:28 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 13:01 uur (Bewerkt op: 13-05-2023 13:59)

Wat te doen bij leerling trillingstijd met verkeerde eenheid noteert (2,25s) (-1pt), niet omrekent, want dan niet nodig...(-1pt) en dus verkeerde berekening maakt (-1pt)
In mijn beleving is dit drie keer aanrekenen van 1 fout. Ik kies nu voor verkeerde tijd (1-pt), niet omreken (-1pt) en berekening als consequente fout zien en dus wel beide punten geven. Dus 2 van 4 punten.

Door: Bax | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 13:08 uur

Dat heb ik ook zo gedaan: 3e en 4e bolletje zijn te scoren ondanks een niet-omgerekende en fout afgelezen of berekende trillingstijd 
(Ik kwam bij deze vraag zoveel variatie in foutjes tegen... Bijv. iemand die de trillingstijd noteerde als T=1/2,25)

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 13:08 uur (Bewerkt op: 13-05-2023 13:09)

om te beginnen staan bij dat eerste bolletje de eenheden tussen haakjes. Gebruik van T = 2,2 -2,3  in wat voor eenheid ook geeft dus wel bolletje 1. 

er wordt niet omgerekend, tweede bolletje niet

formulepunt kan ik van hieruit niet beoordelen

en komt die dan uit op 0,444 Hz of binnen gelijkaardige marges als aangegeven, dan is ook de rest van de berekening juist. 

 

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 14:01 uur

@van de veld. Dat betekent dus drie punten. Want 1e wel, 2e niet en 3e en 4e juiste consequentie. Dank.

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 14:04 uur

volgens mij wel ja.  Mijn conclusie is toch juist dat ALS hij correct had omgerekend alles goed geweest zou zijn? 

Door: Lisa Speijer | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 20:58 uur

Mij lijkt dit ook 3 punten. inderdaad omdat de eenheid tussen haakjes staat bij punt 1. 

Door: Alferink | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 11:09 uur

veel leerlingen schrijven bij de formule f=1/t  (kleine t ipv T) wel of niet aanrekenen?

Door: van de Velde | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 16:51 uur

Correctievoorschriften zeggen daar niks van. Dat soort notatieformaliteiten kost wel wat op mijn eigen toetsen, dan gaat er bij mogelijke twijfel al een streeje door. 0,1 op 10 inleveren. Dat is dan uit formatieve overwegingen. Maar een vol scorepunt inpikken op een 100% summatieve toets vind ik te veel. Toch zeker als je in overweging neemt dat de leerling niet eens de volledige formule hòeft te noteren. Sterker, de luie leerling komt weg met één formuleletter, of mag, als hij liever niet opzoekt, zelfs het woord noteren  Dàt zou van mij dan wel weer wat strakker mogen. 

De echte sloddervossen op dit gebied snijden zich toch al vaak in de vingers door een verkeerde formulekeuze ergens in een examen, denk aan een vaker voorkomend geval als verwisseling van F= mxa of p=F/A . 

 

Kortom, pas artikel 5 toe: 

artikel 5