Vraag 28

Vraag 28

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 27 april 2023, 22:28 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Lisa Speijer | Datum: Vrijdag 12 mei 2023, 19:19 uur

Bij deze vraag dienen de leerlingen te weten dat nikkel en ijzer ferromagnetisch zijn. Naar mijn idee staat dit niet in de syllabus, of heb ik dit verkeerd? 

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 12 mei 2023, 22:21 uur

ik kan het ook niet vinden. Formeel zou je dus een punt kunnen hebben. Anderzijds, hoe behandel je magnetisme zonder op zijn minst ijzer en nikkel te noemen in verband met een magneet... 

Door: Tel | Datum: Vrijdag 12 mei 2023, 22:43 uur

kan misschien hier onder geplaatst worden

11 basisbegrippen van magnetisme kennen en toepassen bij de dynamo, transformator, luidspreker, relais en reedcontact: – permanente magneet – noord en zuidpool – aantrekking en afstoting tussen polen – veldlijnen – spoel – weekijzeren kern – elektromagneet

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 10:18 uur

Een groter (taaltechnisch) probleem lijkt mij hier dat alle afleiders ook gelezen kuhnen worden als een legeren van een magnetiseerbaar en niet magnetiseerbaar metaal zijn. In dat geval zijn alle antwoorden juist. Wellicht dat dan nog rekening gehouden kan worden met het idee dat nikkel en ijzer dan de beste legering is...

Door: Lisa Speijer | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 21:05 uur

Dit is inderdaad waar naar mijn idee het onder zou moeten vallen: 
11 basisbegrippen van magnetisme kennen en toepassen bij de dynamo, transformator, luidspreker, relais en reedcontact: – permanente magneet – noord en zuidpool – aantrekking en afstoting tussen polen – veldlijnen – spoel – weekijzeren kern – elektromagneet

Echter lees ik dit als het kennen van de begrippen en de toepassing kennen. De leerlingen moeten naar mijn idee dee functie van transformator kennen en de weekijzeren kern en uitleggen hoe je het gebruikt. 

Dit vind ik meer vallen onder het materiaalgebruik. Nergens in het boek staat vermeld welke materialen geschikt zijn voor de weekijzeren kern.