Vraag 10

Vraag 10

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 14 mei 2017, 21:07 uur

Plaats uw reactie

Antwoord:

Door: Rijvers | Datum: Dinsdag 16 mei 2017, 20:42 uur

Ik vind deze vraag onduidelijk.
Een streeplijn wekt de suggestie dat in fuguur 6 iets moet wroden doorgetrokken.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 16 mei 2017, 20:59 uur

De stippellijn lijkt wel een constante helling te hebben in de laatste 1,5 seconde. Ik zou het niet fout willen rekenen als de getekende grafiek vlak eindigt. Maar wat wordt bij het 3e bolletje bedoeld met "dezelfde vorm"?

Door: Mike Wassenaar | Datum: Dinsdag 16 mei 2017, 21:17 uur

de verplaatsing neemt toe, ook bij constante snelheid, dus kan de grafiek niet vlak eindigen.  het model stopt bij takeoff (Flift > Fz)

wanneer de grafiek vlak eidigt, dan zou het vlliegtuig snelheid 0 hebben.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 16 mei 2017, 21:34 uur

Ik bedoel de te tekenen (v,t)-grafiek. Mocht de snelheid niet groot genoeg worden voor take off, dan kan hij een constante eindwaarde bereiken, zodat de (v,t)-grafiek vlak loopt.

Door: Koole | Datum: Dinsdag 16 mei 2017, 22:01 uur

Een v,t-grafiek die bij t=5,4 s asymptotisch nadert tot horizontaal, ligt niet voor de hand. Bij windstil weer komt de Cessna los als v ruim 35 m/s is. Volgens de modelregel voor Flift in figuur 4 komt de Cessna bij tegenwind los van de grond bij een lagere snelheid v (en even grote Fw als bij windstil weer). Volgens Pnetto=Pm-Fw*v is er dus nog een positief netto-vermogen als de Cessna in situatie B loskomt. Hieruit volgt dat Ek nog aan het toenemen is, zodat de v,t-grafiek stijgend is als de Cessna met tegenwind loskomt.

Door: Kortstra | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 15:19 uur

Jammer dat men nu een tegenwind heeft die een andere waarde heeft dan in het model. Ik heb een aantal leerlingen die als eindsnelheid in het v,t-diagram 30 m/s hebben, duidelijk dat zij van de modelwaarde uit zijn gegaan.

Door: Frans Lapoutre | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 19:22 uur

Een leerling vindt m.b.v van de regels uit het model dat v-vwind=35 m/s . Maakt vervolgens een rekenfout en komt uit op v=45 m/s. Hij voldoet daarmee niet aan het eerste en het derde bolletje. Of mag ik de consequentie regel toepassen en de leerling toch 2 van de 3 punten toekennen?

Door: Paul Stoop | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 00:30 uur

Mag ik hier zeggen dat ik iets niet snap?
Grafiek B loopt tot t = 5,4 s. Ik snap dat de Cessna opstijgt bij v = 25 m/s maar niet dat die snelheid al op t = 5,4 s bereikt wordt. Ik ging er dus vanuit dat de stippels doorgetrokken moesten worden. Immers, met w = v + 10 m/s is w de snelheid van B t.o.v de lucht. Dan moet B versnellen van w = 10 tot 35 m/s. Bij A duurt dat ongeveer 19 s. Waarom bij B dan maar 5,4 s?

NB In het bewegende stelsel van de lucht heeft B bij v = 0 al kinetische energie (1/2 m w^2).
 

Door: Sitters | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 06:38 uur

- de tekening in het CV is verwarrend.  Netjes meten met een geodriehoek laat zien dat de gestippelde lijn eindigt bij t=5.2.

- ik zit meer met de vraagstelling. Er wordt gevraagd om de grafiek te tekenen. In het CV gaat het alleen om het beginpunt goed en eindpunt goed en er tussenin "zolang de vorm maar hetzelfde is". Betekent dat niet dat het CV een schets geeft....

Door: Gerhard van Hunnik | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 10:57 uur (Bewerkt op: 18-05-2017 12:03)

het antwoord op mijn eigen vraag is dus dat in fig. 5 en 6 is aangegeven wanneer de cessna los komt. (#beterlezen)