Vraag 13

Vraag 13

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 9 juni 2023, 11:16 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen en overdenkingen

 

Antwoord:

Door: Menno van Dongen | Datum: Woensdag 21 juni 2023, 17:13 uur

Ik heb hier zelf toen ik het maakte geantwoord met een verhaal over de normaalkracht. Door de conische vorm, staat de normaalkracht op het hogere wiel meer naar binnen dan op het lagere wiel, waar de normaalkracht meer omhoog gaat staan. Met tekening is het duidelijker. 

Door: Pruim | Datum: Woensdag 21 juni 2023, 21:18 uur

en hoeveel punten geef je jezelf ?

Door: Menno van Dongen | Datum: Donderdag 22 juni 2023, 08:29 uur

Voor mijn uitleg denk ik toch wel 3 punten. Met tekening leg ik uit dat er een resulterende kracht is door de normaalkracht in de juiste richting. Het is volgens mij een goed alternatief. 

Door: Kerssies | Datum: Donderdag 22 juni 2023, 13:24 uur

Ik kijk nu al twee dagen naar het correctiemodel maar die zegt toch niets over de sinusloop? Laatse zin is dat de trein naar rechts gaat, waar staat iets over het naar links bewegen? Of is dit impliciet? Volgens mij legt het correctiemodel alleen tijdstip a uit. Of zie ik iets over het hoofd? Ik zou het correctiemodel maar twee punten geven :)

Door: Silvio Rademaker | Datum: Zaterdag 1 juli 2023, 11:23 uur

@ Menno: Ik denk dat in jouw redenering punt 1: wielen en as vormen een star geheel, niet aan de orde komen

@examenmakers: Ik denk dat hier ten onrechte wordt uitgegegaan van een uitstekende beheersing van de nederlandse taal. Het begrip "starre as" is een eitje als je iets met auto's, karts oid hebt. Dan is het eerste punt een weggevertje. De meeste 6vwo-ers met nederlandse achtergrond zullen dit niet plaatsen. Met een niet nederlandse achtergrond wordt'ie nog een tikkeltje lastiger.
Ik denk dat deze vraag ongelukkig is geformuleerd of gekozen.