Vraag 07

Vraag 07

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 21:23 uur

Plaats hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Ballijns | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 10:12 uur

Als een leerling O- gebruikt in plaats van COO- en Nin plaats van NH3+, is dat correct, neem ik aan?

Door: Hemelsoet | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 10:22 uur

Lijkt mij wel. Gaat mijns inziens om de lading (gezien ook de optie positieve lading). 

 

Maar anderzijds: als een leerling nu niet de lading van de Tyrosine noemt, maar alleen 'tyrosine', dan zou dat heel puur volgens het voorschrift beide bollen niet zijn. Maar dat lijkt mij een herhaalfout, alsnog 1 punt.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 10:44 uur

De (formele) lading is duidelijk gelokaliseerd op de O en N atomen, dus ik heb het gewoon goed geteld.

Door: Habets | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 14:03 uur

Eens met alles dat gezegd is. Ik heb zelf 1 punt aftrek gegeven als alleen "tyrosine" genoemd wordt.

Verder: als een leerling "het negatieve tyrosine" noteert heb ik dat goed geteld; er wordt alleen expliciet om de groepen van Phe gevraagd. Het specifieke stukje Tyr is m.i. niet nodig, zolang maar wel genoemd wordt dat Tyr negatief is.

Door: Leonie Titulaer-Linders | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 20:45 uur

In de vraag staat: Geef ook aan welke atoomgroep van het fenylalanine-deeltje betrokken is bij elke afzonderlijke interactie. O- en N+ zijn geen atoomgroepen. Ik heb O- en N+ in fenylalanine fout geteld uitgaande van het cv.
Ik zou ervoor pleiten om als ze de goede intereacties aangeven zonder de atoomgroepen te benoemen 1 pt te geven, omdat ze laten zien dat ze begrijpen hoe het werkt.

Door: Al Dweib | Datum: Zondag 21 mei 2017, 19:57 uur

Volgens cv, indien, verdient het antwoord een punt door alleen aantrekking/afstoting tussen + en - te noemen en zonder vermelding van groepen of N+ of O-. Leerlingen die, de atomen met de formele ladingen noemen, verdienen 2 punten.

Bolletjes 1 en 2 zijn notie: een van de twee of de aminogroep of de carboxylaatgroep. Als een leerling COO- zonder het woord groep schrijft of N+/NH3+ dan is het antwoord helder.