Vraag 08

Vraag 08

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 21:23 uur

Plaats hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Bleeker | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 13:44 uur

Door het woord moleculen in de tekst bij TOF gaan leerlingen ipv mol het aantal moleculen uitrekenen met het getal van Avogadro. Dit keur ik dus goed.

Door: de Witt | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 14:18 uur

Dat is ook goed. Wanneer je umol/umol doet, is je uitkomst dimensieloos, net als bij deeltjes. Een molverhouding in hetzelfde als een molecuulverhouding.

Door: Hurenkamp | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 16:17 uur

Volgens mij is de eenheid hooguit min(-1). Tenzij je dat evt. semantisch in de TOF-definitie wegstopt (ik weet niet wat de puristen/het IUPAC Green Book/... er precies van vinden/vindt). Dan is het eenheidsloos

Interessant is wel: hoe om te gaan met leerlingen die deze voor hen nieuwe grootheid van bijvoorbeeld een eenheid als 'moleculen per minuut' voorzien? Het c.v. biedt daar geen houvast voor.

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 09:10 uur

 

Ik heb voorlopig "moleculen per minuut" goed gerekend als "moleculen kaneelzuur per molecuul pal per minuut" 

Door: Patrick van Kempen | Datum: Zondag 21 mei 2017, 12:37 uur (Bewerkt op: 21-05-2017 12:54)

Hoe beoordelen jullie een juist eindantwoord maar waarbij eerst 148 mg wordt omgerekend naar aantal mol en daarna pas vermenigvuldigd wordt met 0,90?

2 punten?

Door: Wouter den Boer | Datum: Zondag 21 mei 2017, 19:23 uur

@ van Kempen . Gewoon, drie punten. Er kan beargumenteerd worden dat deze leerling door heeft dat hierbij massa-% gelijk is aan het molpercentage. Het tegenovergestelde kan zelfs niet gestaafd worden.