Vraag 09

Antwoord:

Door: Sanders | Datum: Zondag 21 mei 2017, 13:58 uur

Als leerlingen de stookwaarde en dichtheid bij dezelfde temperatuur gebruiken maakt het niet uit welke temperatuur ze nemen. De verhouding tussen de stookwaarde en dichtheid is namelijk constant.

Door: Theelen | Datum: Zondag 21 mei 2017, 14:35 uur

@ Sanders.

Inderdaad! Dus ook de route stookwaarde, Vm (bij 273K) en vervolgens molmassa H2 is dus ook een juiste omrekening van energie naar massa.

Door: Patrick van Kempen | Datum: Zondag 21 mei 2017, 15:05 uur

In tweede stap met wel juiste berekening antwoord in mol water ipv mol waterstof

derde stap wordt met molmassa water verder gerekend

2e en 3e punt niet toekennen? 

Door: Patrick van Kempen | Datum: Zondag 21 mei 2017, 15:32 uur

Opmerkelijk is overigens wel dat de stookwaarde van benzine uit het examen bij 298K overeenkomt met die uit binas tabel 28b bij 293 K.... dus dat leerlingen de stookwaarde van waterstof (bij 273 K) uit deze tabel halen begrijp ik wel..... of toch niet????

Door: Patrick van Kempen | Datum: Zondag 21 mei 2017, 15:52 uur

Hoort hier misschien niet thuis maar kom de issue hier wel tegen 

50 L = 0,5 m3 dus fout

eindantwoord wel goed doorgerekend maar 4 cijfers sign 

kan eerste fout als rekenfout worden aangemerkt en icm sign fout -1p volgens punt 3.2 van de vakspecifieke regels?

Door: de Witt | Datum: Zondag 21 mei 2017, 20:51 uur

@ van Kempen

Het eerste deel is geen rekenfout maar een verkeerde  berekening. Totaal 2 pt aftrek.

Door: Al Dweib | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 13:12 uur

In het antwoordmodel is een voorbeeldantwoord gegeven met de verbrandingswarmte waterstof/vormingwarmte water 2,42 .10^5. Wat mij opvalt is de afwezigheid van andere mogelijke antwoorden. Wat is een ander goed antwoord voor 3 punten? Opvallend is ook de waarde van de verbaranding van benzine in Binas bij 293 K. Mag de leerling dan aannemen het effect van de temperatuur te verwaarlozen is?

Ik heb leerlingen die met stookwaarde van waterstof 10,8.10^6 bij 273 K werken en dan via het volume naar de massa. Er zijn leerlingen die met de dichtheden van waterstof werken 273 K of 298 K. Maar ik zie ook uitwerkingen met molaire volume bij 273 K of 298 K. Via stookwaarde maximaal 2 punten scoren/1 punt verliezen bij verder een goed antwoord? want de waarde is gegeven bij 273 en de vraag is bij 298. Via de stookwaarde kan je niet zien of water gas of vloeibaar is. 

Door: Maas | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 13:27 uur

zo heb ik het ook bekeken. lijkt me ok. nu nog even afwachten of men bij  landelijke bespeking dat ook zo heeft afgesproken

Door: Dinteren | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 10:00 uur

Nogmaals, het is al eerder aangegeven op dit forum, berekeningen via stookwaarde met dichtheid of Vm bij T273K zijn gewoon goed, water komt hierbij vrij als waterdamp. Beste mensen, het kan in onderwijsland toch niet zo zijn dat leerlingen bij natuurkunde dan het volledige aantal punten zouden krijgen en niet bij scheikunde omdat het niet zo in het cv staat. Het is gewoon een juiste berekening en volgens 3.3 volstrekt logisch om hier 3 punten aan toe te kennen en analoog aan het cv punten af te trekken als bij eventueel gemaakte fouten.

Door: van Dongen | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 10:44 uur (Bewerkt op: 25-05-2017 10:52)

Jammer dat er geen uitsluitsel gegeven is want er is blijkbaar nogal wat onduidelijkheid.