Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 21:24 uur

Plaats hier uw reactie.

Antwoord:

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 09:39 uur

Er staat bij indien "als er geen bijschrift is gezet" max 1 punt.

Je mag aannemen dat dit bewust zo opgeschreven is vind ik, anders stond er wel "of verkeerde bijschriften".

Maar betekent dat dat alleen het woord waterstof bij het niveau van de producten ipv waterstof en ethylcarbazool geen pnt aftrek is?

Door: Hemelsoet | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 10:37 uur

Nee, dat zit al in de bollen als fout. Volgens de eerste bol moet er ofwel de beide namen staan, of een aanduiding die slaat op beide/alle stoffen. Met weglating van 1 stof zou het dus fout zijn.

overigens zou ik zelf wel realistisch vinden om een fout bijschrift hetzelfde te behandelen als geen bijschrift, mits het bijschrift wel ergens op slaat. Dus bijvoorbeeld de H2 die jij noemt, en dan niets bij de overgangstoestand is -1, terwijl jouw voorbeeld samen met 'kermisattractie' ipv overgangstoestand dan wel -2 is.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 15:30 uur

Ik heb 'geactiveerde toestand' in plaats van 'overgangstoestand' goed geteld. Ik heb activeringsenergie fout geteld.

Door: Leonie Titulaer-Linders | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 21:27 uur

2e bolletje: Wat als ze het woord "overgangstoestand" weglaten, maar wel juist het niveau met katalysator en zonder katalysator aangeven. Ik stel voor 1p voor het 2e bolletje.

Door: Wouter den Boer | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 22:08 uur

In tegenstelling tot bij de HAVO wordt hier niet specifiek om het woord "overgangstoestand" gevraagd. Hier is het begrip over de invloed van een katalysator op de activeringsenergie van een reactie gevraagd. Door "met katalysator" en "zonder kantalysator" te geven op de correcte niveaus, wordt aan de vraag voldaan. Dus is het niet aan te rekenen dat hier geen "overganstoestand" bij wordt gezet, volgens mij.