Vraag 28

Antwoord:

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zondag 21 mei 2017, 22:17 uur (Bewerkt op: 21-05-2017 22:18)

Ik heb dat niet gedaan. Lijkt me in strijd metr het antwoordmodel. Even afwachten wat daar dinsdag over gezegd gaat worden.

Door: Habets | Datum: Zondag 21 mei 2017, 22:49 uur

Ja, dat leek mij ook. Maar vervolgens kon ik eigenlijk geen enkel bolletje van het antwoordmodel toekennen:

  • bolletje 1 niet, omdat molmassa NVP nog niet berekend is
  • bolletje 2 niet, omdat niet alle percentages zijn toegepast
  • bolletje 3 wellicht met wat fantasie, omdat ze het omrekenen dat ze gedaan heeft, wel correct gedaan heeft. Ook hier: niet beide berekend

Maximaal 1 punt voor een leerling die wel duidelijk laat zien dat ze weet wat ze met de getallen aan moet vind ik wat heftig. Het bolletjesmodel gaat er van uit dat beide berekeningen parallel aan elkaar gedaan worden (alle molmassa's berekenen, dan van beide uitrekenen hoeveel mol er ontstaat, dan beide omrekenen naar massa), maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Daarom neig ik naar 2 punten.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 22 mei 2017, 11:45 uur

Mee eens, maar het correctiemodel duwt deze naar 1p.

Door: Maas | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 13:44 uur

Ik heb er geen moeite mee dat rekenen met selectiviteit niet in syllabus staat. Immers je mag ook wel wat academisch vermogen van een vwo-er verwachten. Ze hebben leren rekenen met rendementen en eigenlijk ook met percentages al vanaf brugklas. wat me wel stoorde was dat alle percentageberekeningen in 1 bolletje gestopt waren. liever een 4 punts vraag waarbij 1 bolletje voor percentageberekeningen NMP en 1 bolletje voor percentageberekeningen NVP.

Habets: dit heb ik ook gezien. heel unfair want veel leerlingen waren nog niet klaar met de vraag waardoor bolletje 1+3 dus verloren terwijl heel erg veel wel goed gedaan.

Door: Robin Sprinkhuizen | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 15:52 uur

Significantie met percentages is een beetje gemeen, zeker als laatste vraag.

De 50%/100-50% en 90/92% levert de 2 cijfers significant op en niet de overige meetwaarden bij de molberekeningen.

Op dit moment nog gewoon -1 voor viercijferige antwoorden, maar wellicht komt er nog een errata (significantie bij deze vraag niet beoordelen)

 

Door: Al Dweib | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 20:35 uur

Het  CV is heel raar, ik heb leerlingen die NMP foutloos rekenen en 0p verdienen. De vraag kost veel tijd om te maken door herhaling van dezelfde gemakkelijke stappen. Ik denk dat de meeste fouten hier zijn  gemaakt door geprek aan tijd.