Vraag 14 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Vrijdag
9
juni
2023,
22:47 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen en overdenkingen |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Woensdag
21
juni
2023,
10:43 uur
In de tekst van de opgave wordt beweerd dat het afremmen gebeurt tussen 550 s en 570 s. Dit is ook wat in het correctievoorschrift wordt gebruikt. Maar de grafiek (figuur 6 en bijlage) toont een afremming tussen 550 s en 560 s. Dat betekent dat een leerling die de grafiek goed gebruikt op een kracht zal komen die 2 keer zo groot is, namelijk 2,7 kN. Ik zal hierover bij het examenloket een klacht indienen. Volgens mij moeten nu beide oplossingen goedgerekend worden. |
||
Door: Michiel van Duin
|
Datum:
Woensdag
21
juni
2023,
14:57 uur
Eens, dat is ook wat ik zie. |
||
Door: Bart de Graaf
|
Datum:
Donderdag
22
juni
2023,
10:52 uur
Eens, dank collega voor het indienen van die klacht. |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Donderdag
22
juni
2023,
13:04 uur
De aanvulling op het c.v. is inmiddels verschenen. |
||
Door: Christiaan Vriend
|
Datum:
Donderdag
22
juni
2023,
16:10 uur
En het grappige is dan dat ook in de aanvulling/verbetering de eenheid van versnelling fout is aangegeven :) |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Vrijdag
23
juni
2023,
20:48 uur
Ik vind die opmerking wel heel flauw. Zelf zou ik niet eens de remtijd aflezen uit de figuur, gepiel met die rottige kleine hokjes, en ∆t heb ik al gegeven gekregen. Je weet ook dat de auto afremt tot stilstand. Op het moment dat ik dat allemaal gelezen heb en dan bij de vraag aankom heb ik allang verzonnen dat ik slechts de beginsnelheid hoef af te lezen. Je kunt zo'n stomme fout in de tekst toch niet afwentelen op de leerling?! |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Zaterdag
24
juni
2023,
20:53 uur
De formulering is inderdaad wat flauw, maar er wordt toch niets afgewenteld op de leerling? Het mag gewoon goed gerekend worden.
Nog iets anders: nergens zie ik een marge staan. Wordt echt van leerlingen geëist dat zij 9,0 m/s aflezen, dus net ná die extreem kleine knik in de grafiek? Mij lijkt dat we 9,2 m/s ook goed mogen rekenen. Dat is namelijk de snelheid die de auto heeft tussen 450 s en 545 s. Bovendien kom je met 9,2 m/s bij gebruik van 20 s in 2 cijfers op hetzelfde eindantwoord als het c.v., alleen bij gebruik van 10 s scheelt het net in het tweede cijfer (2,8 ipv 2,7 kN). (dat de rasterlijn bij 9,2 m/s net wat dikker afgedrukt is, zal er trouwens voor zorgen dat veel leerlingen 9,0 aflezen terwijl zij die knik over het hoofd zien; dus eigenlijk twee kleine foutjes die samen dan wel weer tot het goede antwoord leiden.) |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zondag
25
juni
2023,
17:13 uur
O, dat heb ik te snel en op een te klein scherm gelezen... Dacht dat er stond "niet goed rekenen", met daaronder de uitleg dat ze naar de figuur moesten kijken omdat dat in de vraag staat. Gelukkig was het "dit goed rekenen"! |