Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 9 juni 2023, 22:47 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen en overdenkingen

Antwoord:

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 21 juni 2023, 10:43 uur

In de tekst van de opgave wordt beweerd dat het afremmen gebeurt tussen 550 s en 570 s. Dit is ook wat in het correctievoorschrift wordt gebruikt. 

Maar de grafiek (figuur 6 en bijlage) toont een afremming tussen 550 s en 560 s. Dat betekent dat een leerling die de grafiek goed gebruikt op een kracht zal komen die 2 keer zo groot is, namelijk 2,7 kN. 

Ik zal hierover bij het examenloket een klacht indienen. Volgens mij moeten nu beide oplossingen goedgerekend worden. 

Door: Michiel van Duin | Datum: Woensdag 21 juni 2023, 14:57 uur

Eens, dat is ook wat ik zie. 

Door: Bart de Graaf | Datum: Donderdag 22 juni 2023, 10:52 uur

Eens, dank collega voor het indienen van die klacht.

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 22 juni 2023, 13:04 uur

De aanvulling op het c.v. is inmiddels verschenen. 

Door: Christiaan Vriend | Datum: Donderdag 22 juni 2023, 16:10 uur

En het grappige is dan dat ook in de aanvulling/verbetering de eenheid van versnelling fout is aangegeven :)

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 23 juni 2023, 20:48 uur

Ik vind die opmerking wel heel flauw. Zelf zou ik niet eens de remtijd aflezen uit de figuur, gepiel met die rottige kleine hokjes, en ∆t heb ik al gegeven gekregen. Je weet ook dat de auto afremt tot stilstand. Op het moment dat ik dat allemaal gelezen heb en dan bij de vraag aankom heb ik allang verzonnen dat ik slechts de beginsnelheid hoef af te lezen.

Je kunt zo'n stomme fout in de tekst toch niet afwentelen op de leerling?!

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 24 juni 2023, 20:53 uur

De formulering is inderdaad wat flauw, maar er wordt toch niets afgewenteld op de leerling? Het mag gewoon goed gerekend worden. 

 

Nog iets anders: nergens zie ik een marge staan. Wordt echt van leerlingen geëist dat zij 9,0 m/s aflezen, dus net ná die extreem kleine knik in de grafiek? Mij lijkt dat we 9,2 m/s ook goed mogen rekenen. Dat is namelijk de snelheid die de auto heeft tussen 450 s en 545 s. Bovendien kom je met 9,2 m/s bij gebruik van 20 s in 2 cijfers op hetzelfde eindantwoord als het c.v., alleen bij gebruik van 10 s scheelt het net in het tweede cijfer (2,8 ipv 2,7 kN). 

(dat de rasterlijn bij 9,2 m/s net wat dikker afgedrukt is, zal er trouwens voor zorgen dat veel leerlingen 9,0 aflezen terwijl zij die knik over het hoofd zien; dus eigenlijk twee kleine foutjes die samen dan wel weer tot het goede antwoord leiden.) 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 25 juni 2023, 17:13 uur

O, dat heb ik te snel en op een te klein scherm gelezen... Dacht dat er stond "niet goed rekenen", met daaronder de uitleg dat ze naar de figuur moesten kijken omdat dat in de vraag staat. Gelukkig was het "dit goed rekenen"!