Vraag 15

Vraag 15

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:43 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Jean-Pierre de Bont | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 11:23 uur

Natuurlijk een leerling die de getallen aan de rechterkant noteert. Verder alles in orde. Is dat meteen 0 punten of -1 voor de notatiefout? In de veelgestelde vragen wordt mij dat niet helemaal duidelijk.

Door: van der Meer | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 11:38 uur

ik heb een leerling die een extra gamma noteert rechts van de pijl.

Afstraffen of niet?

de vergelijking klopt, want gamma is alleen een beetje extra energie. Dus alle bolletjes kloppen.

Door: Paul Stoop | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 11:46 uur

Tweede bol (H links van de pijl)... Ik ga ervan uit dat hier niet de eerste H-2 van bol 1 wordt bedoeld maar een tweede H. Beetje slordig geformuleerd.

Door: J K | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 11:59 uur

Mijn collega twijfelt over de notatie van nucleonen en wat daar nu wel of niet toegestaan is. Ik meen me te herinneren dat er een stukje geschreven is over welke eisen aan notaties van isotopen gesteld worden en wat daarin wel en niet goedgerekend mag worden. Ik kan het alleen niet meer terugvinden. Weet iemand waar dat stukje staat?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 12:35 uur

Over notaties van vervalvergelijkingen kun je lezen in de FAQ:

https://www.examenblad.nl/2024/onderwerpen/veelgestelde-vragen-correctie-natuurkunde-havo-vwo

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 12:39 uur

Die H van bol 2 moet inderdaad een extra H zijn. Hoeft niet per se H-3 te zijn, overigens. Als een leerling rechts van de pijl He-3 heeft staan of het neutron is vergeten, zou voor bol 2 nog een deuterium links van de pijl moeten staan (dan heb je een H verkregen via kloppende atoomnummers, wat met tritium niet zo is).

Door: Faas | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 17:12 uur (Bewerkt op: 18-05-2024 17:13)

ik heb ook diverse leerlingen waarbij ik de bolletjes allemaal kan afvinken, maar die toch een fout in de vergelijking maken. Toch 3 punten geven?

1. een leerling die aan beide kanten een extra betadeeltje bijvoegt

2. een leerling die rechts nog een extra gamma neerzet

3. een leerling die links 2H ipv 3H neerzet, en rechts 0n (ipv 1n)

@van der Meer: ik zou opteren voor 3p

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 17:25 uur

In hetzelfde genre: een H-1 plus twee neutronen in plaats van H-3. Zou volgens de bolletjes ook 3p zijn.

Let op: hier komt een aanvulling, zie verslag. Ik sla deze vraag even over tot die aanvulling er is.

Door: Taco Pestman | Datum: Zondag 19 mei 2024, 12:50 uur

@Faas

Optie 3 zou ik 2 punten geven. 0n is óf geen neutron óf er wordt aangegeven dat er nul neutronen vrijkomen. in beide gevallen mist bol 1

Door: Bastiaan Barbieri | Datum: Zondag 19 mei 2024, 13:00 uur

@Faas in de tekst staat wel duidelijk dat het deuterium fuseert met een tweede atoomkern. Het opschrijven van een betadeeltje voldoet daar niet aan.