Vraag 24

Vraag 24

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:45 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Paul Stoop | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 00:06 uur

Mijn collega en ik hebben allebei onafhankelijk van elkaar het eerste kruisje rechts gezet. Als galstenen het u.s. geluid zouden absorberen, zou je ze niet zien op een echo. Nou ja, misschien als donkere plekken dan? Of zit er wel een kern van waarheid in onze redenering? Is er een dokter / gesjeesde klify in de zaal?

Door: van Dijk | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 13:12 uur (Bewerkt op: 17-05-2024 20:39)

Hier hetzelfde.  Ook ik had het eerste kruisje rechts gezet.

Als galstenen al het geluid absorberen ontstaat er in die richting een grote zwarte schaduwbaan.  Dan zou je (het begin van) die galstenen niet zien. Dus je kunt dan niet spreken van "schaduw van galstenen" volgens mij?

Als de makers bedoelden: "Die schaduw (achter de galstenen) zou ook ontstaan als de galstenen al het geluid zouden absorberen" dan vind ik dat wel een beetje flauw.  

Lijkt mij het beste als beide antwoorden (in die eerste tabelregel) goedgerekend zouden worden. 

(naschrift: bij nader inzien ben ik het eens met het CV vanwege onderstaand argument van Kortstra) 

Door: Kortstra | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 17:28 uur

Het gaat hier om waarom er schaduw ontstaat, oftewel waarom er geen geluid in de ruimte achter de galstenen wordt gereflecteerd. Dit kan inderdaad komen doordat de galstenen behalve dat het een deel van het ultrasoon geluid reflecteerd de rest absorbeerd en niet verder door laat gaan. Het lijkt me dan ook dat het cv hier het juiste antwoord heeft gegeven.

Door: van der Meer | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 11:30 uur

Ik vind het vreemd dat je de helft van de vraag goed kan hebben en nog steeds 0 punten scoort. Dat zou mijns insziens op zijn minst 1 punt moeten zijn (de helft van het aantal punten).

 

Verder zou het signaal inderdaad niet verder dan 5cm kunnen doordringen. Dat zou heel goed een verklaring hebben kunnen zijn. Hij is het niet omdat je op de echo ook nog signaal ernaast ziet. Maar techynisch gezien had het een verklaring kunnen zijn.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 12:32 uur

Tja, de vraag gaat expliciet over figuur 5, en daar zie je heel duidelijk dat er wel signaal verder dan 5 cm doordringt.

Door: Faas | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 22:58 uur

@van der Meer:

dit gebeurt ongetwijfeld om de gokkans wat te compenseren. Je ziet dit veel vaker bij dergelijke vragen gebeuren. Wat mij betreft is het zeker niet onlogisch.

Door: Kortstra | Datum: Maandag 20 mei 2024, 22:58 uur

Veel leerlingen hebben JUIST - ONJUIST - JUIST - ONJUIST als antwoord. Indruk dat op het eind dit nog even snel op de gok is ingevuld.

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 12:18 uur

@ van Dijk, naschrift.

Ik zou het nog steeds niet eens met het cv,:

Stel, dat deze vraag als open vraag was gesteld, en de leerling had hier geantwoord: "dat komt doordat het ultrasone geluid door de galstenen wordt geabsorbeerd."
Dan zou het cv waarschijnlijk (onder verwijzing naar de reflectie van de galstenen zelf!) dit antwoord als onjuist hebben beoordeeld, of in ieder geval als niet de belangrijkste verklaring.