Vraag 01

Vraag 01

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:54 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Erik van Beek | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 19:59 uur

Een aantal leerlingen gebruiken W = Ek. Kan ik hier het 1e scorepunt geven. De leerling doet voor de rest alles goed. 

Door: Hoogland | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 20:08 uur

In de uitwerking (net boven de bolletjes) doet het CV dit zelf ook dus ik denk van wel?

Door: Erik van Beek | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 20:20 uur

Goed punt. Bedankt

Ben ik trouwens de enige die het heel vervelend vond dat er niet genoemd werd dat de motor vanaf moment van stranden uit stond? Ik zat daardoor direct al met P = Fv in het hoofd hierdoor en wou  Fres = Fm - Fw = P/vgem - Fw gebruiken. Ik dacht natuurlijk te moeilijk, maar er zullen vast meer geweest zijn die hierdoor onnodig tijd kwijt waren. 

Door: Bax | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 20:21 uur

Als ze W=Ek daarbij gebruiken dan reken ik dat goed.

Door: de With | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 09:57 uur

Ik heb meerdere leerlingen die W=F·s berekenen en dan uitkomen op 3,8(43)·10⁹ Nm. Daarna (Δ)Eₖ = ½mv² berekenen en uitkomen op 3,9(1)·10⁹ J en dan niet meer goed weten hoe ze verder moeten, of luchtweerstand erbij halen.

 

Wat mij betreft hebben ze precies gedaan wat de opdracht vraagt, namelijk W en ΔEₖ gelijkgesteld, maar dat werkt niet met deze getallen. Heel jammer.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 19:59 uur

@ De With: lastig inderdaad. Eerlijk zou ik er dan wel bij willen zien dat de leerling die twee waardes met elkaar vergelijkt. Anders kun je je afvragen of ze het gevraagde aantonen.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 20:04 uur (Bewerkt op: 25-05-2024 20:21)

Doordat veind = 0 is W = Ek is dat impliciet gebruik van W = ΔEk.

Gek eigenlijk dat het CV zelf ook niet W = ΔEdoet en dan wel het gebruik ervan in de beoordeling meeneemt. Dan mag het m.i. impliciet 

Bol 1 en 3 halen ze bij vaak in een keer, doordat ze gelijk ½mv2 = Fws opschrijven. 

Wel jammer dat het punt voor gebruik van Ek = ½mvIs gekoppeld aan W = ΔEk. Hierdoor scoren sommige mensen niks, terwijl ze netjes (en terecht) Ek uitrekenen en dan stranden, omdat ze W =Pt doen of een andere verkeerde afslag nemen. Dat vind ik meer iets voor vwo om punten zo in te delen. Waarom niet "inzicht dat W = ΔEk" combineren met 3e bolletje? Zou ik logischer vinden.

Door: Mark Havermans | Datum: Maandag 27 mei 2024, 11:08 uur (Bewerkt op: 27-05-2024 11:17)

Ik heb iemand die zegt: lengte 366 m dus 50% op oever = 183 m.
Zegt dan:
W = F x s
W = 2,1.10^7 x 7,1 m/s

Hij weet niet dat s = 183 m, benodigd in W=Fxs. Dat blijkt. Ik ben geneigd 2e bol niet te geven.

Maar dan het geval wanneer de leerling W=Fxs geheel niet opschrijft (geen 3e bol), kun je dan de 2e bol verdienen? Volstaat het als wordt uitgerekend lengte = 50 % van 366 m = 183 m? Of moet het 's' zijn en inzicht dat het de 's' is uit W = Fxs ? Maar dan kun je, als je bol 3 niet hebt, bol 2 ook niet krijgen omdat bol 2 eist inzicht s = 0,50 x lengte schip.

Of kun je bol 2 geven als iemand berekent dat de helft van 366 = 183 m zonder er verder iets zinnigs mee te doen? Welk inzicht wordt nu eigenlijk gevraagd bij bol 2 ? Moet je dan niet eerst bol 3 hebben?