Vraag 05

Vraag 05

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:55 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Post | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 21:40 uur

In tabel 6D van Binas, rechterkolom boven aan staat dat 1 kg hout verbranden 1,8 107 J levert. Dan kom je op 46% uit. Het lijkt me dat ik dat goed kan rekenen...

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 21:50 uur

Ja, in feite staat daar een andere rm gegeven, tussen de waarde van Binas-28B en die van Sciencedata. Dat krijg je met al die verschillende houtsoorten. 

Door: Erik van Beek | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 22:26 uur

Een aantal leerlingen berekenen als nuttige energie de verdampingswarmte. Hiermee verliezen ze het 1e scorepunt, maar verliezen ze hierdoor het 4e scorepunt ook?

In principe is het niet perse een vereenvoudiging van het probleem en ze delen bij de nuttige energie alsnog Joule door Joule. Volgens mij kan ik dit gewoon geven. 

 

Door: Arjan van Leeuwen | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 11:20 uur

Het scheelt een hele kleine rekenstap, namelijk die met de temperatuur... als het wel met het juiste temperatuursverschil ingevuld is kan je het zien als het opzoeken van een verkeerde c. verkeerde c zou ik bij bol 1 aanrekenen; een rekenfout met T bij de 4e bol.

Door: Vorselman | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 13:29 uur

Door een rekenfout in Q draait een leerling de formule voor het rendement om (om onder de 100% te blijven).

Is dat dan het verlies van het 3e bolletje of mag ik dit als een completeerfout zien?

 

Ergens is deze fout een logisch gevolg van een eerder gemaakte fout.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zondag 26 mei 2024, 10:45 uur (Bewerkt op: 26-05-2024 10:47)

@ Post: als die waarde in de Binas te vinden is, kun je het niet fout rekenen. Misschien voor je tweede corrector even bij vermelden dat deze waarde in Binas 6D staat, als de leerling dat nog niet heeft gedaan.

@ Vorselman: ik hanteer altijd het volgende (en ik weet dat er aardig wat collega's zijn met mij):

Een formule gebruiken is dan 3e bol en fout omschrijven kost dan completeren. In dit geval is dat een beetje lastig omdat de formule ingevuld wordt zoals hij gegeven is. Anderzijds kun je stellen dat er voor tenminste één grootheid de waarde op de juiste plek is gezet. Er staat bij jou energie op de plek van energie.

Lang verhaal kort: ik zou energieën omdraaien onder completeren scharen, maar wel gebruik formule toekennen.

Bekijk ook de syllabus. Gebruik formule mag ook worden gegeven voor opschrijven van bijv.

E=Pt.  ; P= 30 W

Door: van Garderen | Datum: Maandag 27 mei 2024, 21:28 uur

Als NVON verwachten wij dat hierover een aanwijzing komt van het CvTE

Ons standpunt is dat het invullen van een energie in de formule volgens de syllabus het gebruik van de formule aantoont.
Wij merken dat die mening niet door andere organen wordt gedeeld.

Door: Sander van Daatselaar | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 10:51 uur

Ik snap nu waar sommige lln de stookwaarde van hout vandaan hebben. Dank!

Door: Saarloos | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 11:39 uur

@vangarderen : over welke formule heb je het dan precies?

Door: Saarloos | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 17:56 uur

Ondertussen is er een aanvulling op het cv en wordt het 3e bolletje wat lastiger te behalen. Denk dat van Garderen hierop doelde?