Vraag 09 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Maandag
22
april
2024,
14:56 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Erik van Beek
|
Datum:
Vrijdag
24
mei
2024,
23:35 uur
Leerlingen doen het soms via Rtot=R1+R2. Prima methode. Beoordeling via - gebruik Rtot = R1 + R2 - gebruik R = U/I - inzicht dat I uit figuur 4 afgelezen moet worden bij U = 1,5 V - completeren van de bepaling en significantie
|
||
Door: Taco Pestman
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
10:54 uur
@Erik van Beek De opmerking uit het c.v. blijft ook in jouw voorbeeld gewoon gelden volgens mij. |
||
Door: Taco Pestman
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
10:59 uur
Ik heb een leerling die bij de wet van Ohm 3,5V invult, zonder te vermelden hoe zij hieraan komt. Jammer dat bol 1 het 'gebruik' is. Hierdoor mist zij m.i. bol 1 toch? |
||
Door: Faas
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
11:11 uur
ik heb een leerling die het volgende doet: Led mag max 2V hebben, I dus max 46 mA. Dan kiezen we voor 45 mA. Itot=I1=I2, Utot=U1+U2 dus U=3,25V (dat is wel fout, dat zou dan 2,9V moeten zijn). R=3,35/45E-3=72 Ohm In de opgave staat niet dat de led bij 1,5V moet gaan werken, wel dat ie vanaf dan licht moet geven. In het CV gaan ze ervan uit dat de leerlingen ook met die 1,5 V aan de slag gaan, maar dat hoeft volgens de vraag niet. Mijns inziens is dit een fout in de vraag, of een niet complete uitwerking in het CV Nu kan ik bol 3 en 4 niet toepassen, terwijl de leerling prima heeft gesnapt wat de bedoeling was en ook de vraag feitelijk niet verkeerd heeft begrepen. Dat het logischer is om bij 1,5V af te lezen is helder, maar het is niet fout om bij 45 mA af te lezen.... Als de leerling nu niet een afleesfout had gemaakt, had hij in feite alles goed gedaan, maar niet bij 1,5V. Maar mijns inziens zou dat toch alle punten waard zijn. Nu met een U van 3,25 zou het volgens mij hooguit 1 punt mogen kosten. |
||
Door: Wendy van Antwerpen
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
11:28 uur
Ik dacht dat significantie inmiddels een los score punt zou zijn? Hier is het in het model opgenomen bij complementeren. m.i is dit tegen de afspraak?
|
||
Door: Taco Pestman
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
11:29 uur
@Faas: Voor de vraag staat "De LED moet licht gaan geven bij een spanning..." Dus er moet afgelezen worden bij 1,5 V en niet ergens anders volgens mij |
||
Door: Taco Pestman
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
11:30 uur
@Wendy: Volgens mij is significantie een los scorepunt als er staat: "Geef het antwoord in het juiste aantal s.c." zonder daarbij een aantal te noemen |
||
Door: Wendy van Antwerpen
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
11:34 uur
@Taco, Als een leerling een verkeerde I afleest (ik heb nog geen idee welk I deze leerling uberhaupt heeft gevonden). mist deze leerling bol 3, komt hiermee niet binnen de marge uit dus zou ook punt 4 meteen missen? Terwijl ze wel haar antwoord goed afrond op 2 sign. cijfers. |
||
Door: Taco Pestman
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
11:48 uur
@Wendy: Verkeerd aflezen kost nooit én een bol én het completeren. Dus in jouw geval kan het laatste punt prima worden toegekend. |
||
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
13:33 uur
wat te doen bij leerlingen die de weerstand van de led berekenen doordat ze niet goed gelezen hebben maar wel het diagram goed afgelezen hebben? En dus wel U=I*r gebruiken is dat gewoon boleltjes 2 en 3? En kan 4 dan nog bij juiste significantie?
|