Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Martens | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 20:40 uur (Bewerkt op: 24-05-2024 20:46)

Ligt het nou aan mij of is er in het correctiemodel een raaklijn getekend op t = 160 s?

Edit: niets gezegd.

Door: Wendy van Antwerpen | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 12:36 uur

Ook hier is significantie weer in het scorebolletje opgenomen. 

Als een leerling niet heeft omgerekend naar m/s (maar stel je doet het wel met de getallen van de leerling en je komt dan uit binnen de marge) lijkt mij dat je bol 4 wel kunt geven. (mits significantie en eenheid verder wel klopt).

Door: Tom Sommers | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 12:48 uur (Bewerkt op: 25-05-2024 13:31)

Ik heb meerdere leerlingen die een versnelling uitrekenen in km/h2. fysisch correcte eenheid voor versnelling (en binnen marge) dus volledige punten, maar ook een andere leerling die dit doet en een reken fout maakt. Deze leerling zal nooit het scorepunt omrekenen van km/h naar m/s scoren.

Mag ik dan punten toekennen volgens:

- Tekenen van raaklijn op t = 180 s / aangeven van een relevant recht deel in de grafiek

- gebruik van a = dv/dt

- dt omrekenen van seconde naar uur

- completeren met juiste significantie

 

Door: Wolff | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 13:03 uur

Het blijft vreemd dat het antwoord in 3 cijfers gegeven moet worden, terwijl de marge tussen de 20 en 25 wordt bepaald. Dan heb je toch niets van nauwkeurigheid begrepem wanneer je zo'n vraagt maakt?

Door: Peter van Abswoude | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 18:59 uur

Eens met Tom Sommers dat dat in principe een goede puntenverdeling is.

Mijn leerling rekent niet om van km/h naar m/s, maar geeft de versnelling in km h^-1 / s. Dat lijkt mij toch gewoon volle punten?

Door: Bax | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 21:50 uur (Bewerkt op: 25-05-2024 21:54)

Ik vind km/h² echt een te ruime interpretatie van 'fysisch correct'. Het wordt onwerkbaar als er afgeweken wordt van een standaard. Straks geeft een leerling een hoeveelheid energie in pkdag. Het gaat voorbij aan 2.3 van de syllabus en dus met bijlage 2 waarin de groot- en eenheden staan vermeld die de leerling moet kennen.

 

Eens overigens met @Wolff: hier een significantie van 3 toepassen vind ik pijnlijk.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zondag 26 mei 2024, 16:20 uur

@ Wolff: mee eens.

Ik vraag me soms echt af hoe dicht de examenmakers (nog) bij de leerlingen staan. Het zijn toch (oud-) docenten bij het CvTE? Dan zou je op zoveel fronten toch beter moeten weten bij het bedenken van de vragen? M.n. t.a.v. nauwkeurigheid en significantie en fysisch correctheid van de vragen en/of het cv.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zondag 26 mei 2024, 16:43 uur

Hoe zit het hier met het berekenen van agem? Bij vwo was dat 0 punten. Geldt dat hier dan ook: 1punt, als een leerling omrekent van km/h naar m/s en verder agem berekent?

Door: Gijs Ploegmakers | Datum: Maandag 27 mei 2024, 14:16 uur

IK heb een leerling die geeft de versnelling in km/h/s en rekent niet om naar m/s2.
Het antwoordmodel zegt dat je het 3e bolletje niet mag geven, maar er is toch geen eis gesteld aan de eenheid van het antwoord? Dan is km/h/s toch ook goed?

Door: Wouter Vernhout | Datum: Maandag 27 mei 2024, 20:45 uur

Vraag over 'bereik':

Bij 'marge' geldt: Corrector rekent antwoord na met foutieve gegevens van de leerling (bijvoorbeeld gegevens uit een foutieve raaklijn) en past de marge toe op dat nagerekende antwoord. De leerling moet dan met diens foutieve gegevens binnen die (verschoven) marge uitkomen.

Geldt dat ook voor 'bereik'?