Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:57 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Hoogland | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 20:02 uur

De opmerking "Als rechts van de pijl ook γ is genoteerd, vervalt de eerste deelscore." lijkt me wat streng? Aangezien dit bij VWO wel mag? of vergelijk ik dan appels met peren?

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 20:38 uur

Volgens Binas is er ALLEEN sprake van betaverval. Dus geen bijkomende gamma... Lijkt me dus ook fout als ze die opeens wel noteren. Bij de laatste examens moeten ze juist de gamma erbij noteren als er met de betaverval ook gammaverval is. Ik denk dat daarom die opmerking hier staat. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 21:00 uur

... en bij de vwo-opgave waar dat dit jaar wel mocht, ging het om een fusiereactie die niet in Binas het Informatieboek terug te vinden is. Bovendien was expliciet gegeven dat bij de fusiereactie veel energie vrijkwam. Dat zet leerlingen op het spoor om die energie op een over andere manier ook in de vergelijking op te nemen, bijv. dmv een gamma-foton. 

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Woensdag 29 mei 2024, 17:54 uur

Als een leerling het atoomnummer van Sr fout noteert (39 ipv 38), kost dat vanzelfsprekend de eerste bol. Als een leerling verder consequent de vervelijking goed afmaakt, komt hij op Zr-90 als dochterkern. Kost dat dan wel het 2e bolletje?

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 30 mei 2024, 11:44 uur

Volgens mij kost dit ook het 2e bolletje. Dit is een beetje vergelijkbaar met iemand die het bèta-deeltje verkeerd noteert (bijvoorbeeld -10e) en daardoor ook niet op Y uitkomt. Ook die leerling is 2 punten kwijt. Je zou er met je 2e corrector nog over kunnen discussiëren of de fout die jij noemt even ernstig is als die in mijn voorbeeld. Maar ik zie (helaas) niet direct hoe bol 2 wel te verdedigen is met deze formulering van het c.v. 

Ik zou veel liever zien dat bol 2 bij dit soort vragen luidt: "consequent atoomnummer en naam van vervalproduct" 

Maar er wordt al jaren bewust voor gekozen om dat niet te doen. 

Door: Arjan van Galen | Datum: Zondag 2 juni 2024, 11:28 uur

Wat vinden jullie bij een compleet goed antwoord, maar gewerkt met de aanname dat het een "Beta +" (positron) deeltje ipv "Beta -" deeltje (elektron) was.

Leerling is oud VWO leerling heeft dus positronen gehad, in de vraag staat Beta deeltje.

In de havo syllabus staat: "Alleen β(min) hoeft gekend te worden. Als in een examen over β-straling wordt gesproken, wordt dan ook β(min) straling bedoeld.

Bol 2 vervalt. Maar...

Bol 1 (Beta deeltje rechts van de streep) wel of niet toekennen?

 

Door: Hutjens | Datum: Zondag 9 juni 2024, 14:10 uur

Zojuist een discussie gehad met de tweede corrector.

 

Er is al bij een eerder examen over gesproken dat nucleonen gaat om het massagetal.

De tweede corrector is van mening dat er in het correctiemodel gekozen was voor de term massagetal. Aangezien nucleonen zowel protonen als neutronen zijn, kun je het stellen dat ook het totaal aantal protonen links en rechts van de pijl correct moet zijn. Daarmee wordt deze vraag strenger nagekeken dan dat ik in eerste instantie had gedaan.

Kan iemand hier opheldering over geven? 

Dank!