Vraag 20

Vraag 20

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:58 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Onne van Buuren | Datum: Zondag 26 mei 2024, 20:08 uur

Het antwoordmodel gaat uit van knopen en buiken voor de uitwijking en/of de snelheid van de luchtdeeltjes. Als je uitgaat van geluidsdruk en/of dichtheid is het patroon precies andersom: B K B. Aangezien in de opgave en zelfs in de syllabus niet wordt beschreven uit welk perspectief de buiken en knopen beschreven moeten worden is het antwoord B K B dus ook correct.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zondag 26 mei 2024, 21:48 uur

Als een leerling een verkeerd patroon heeft getekend en consequent daarmee verder rekent, kan dan het 2e bolletje wel worden gegeven?

Ik heb een leerling die KBKBK tekent. Dan mis je dus sowieso bol 1 en 2, als je het verder consequent goed doet. Dat lijkt me een beetje oneerlijk.

Daarnaast, als een leerling KBKBK tekent en dan λ = 2L doet is dan ook onjuist en toont m.i. zelfs nog minder inzicht in staande golven.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zondag 26 mei 2024, 21:56 uur

En als een leerling de maximale uitwijkingen tekent, dan ook bol 1 toekennen? In het verleden werd dit ook toegestaan. Ook als de vraag expliciet vroeg om K'tjes en B'tjes.

Door: van Garderen | Datum: Maandag 27 mei 2024, 20:12 uur

in de opmerking staat expliciet dat het niet tekenen van K en B het eerste bolletje kost

 

bol 2 kan consequent met de tekening van bol 1 en dus hoeft het niet 2L te zijn als de leerling iets anders getekend heeft.

Door: van Garderen | Datum: Maandag 27 mei 2024, 21:30 uur

hier wordt een aanvulling op verwacht

Door: Ruud Glas | Datum: Maandag 27 mei 2024, 22:40 uur

Vind de vraagstelling niet netjes. Het stuurt richting meerdere knopen en meerdere buiken. Desalniettemin vind ik wel dat een havo-leerling hoort te weten hoe het zit bij een grondtoon. Benieuwd wat hier uit komt.

Door: Carin Heere-Alkemade | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 21:19 uur

Ik heb best wat lln die hier bol 1 en 2 goed doen en dan v=λf met λ=22m en 20Hz gebruiken en dan op v=440 m/s komen.
Als je vervolgens vergelijkt met 343 m/s en concludeert dat f dus kleiner moet zijn lijkt mij dit een alternatieve methode.
Bol 3 dan bv gebruik formule met λ=22m en 20Hz en bol 4 completeren en vergelijken oid.

Maar....meeste lln stoppen na het berekenen van v=440 m/s. 3 punten waard?

Door: Mark Havermans | Datum: Donderdag 30 mei 2024, 17:58 uur

Ik denk Carin (maar mosterd na de maaltijd wellicht) dat je voor deze route 4 punten kunt geven, mits goede conclusie over frequentie. Over formulering bol 3 hoef je dan niet na te denken.

Ik denk wel dat als de leerling stopt na de berekening van 440 m/s en verder niets meer doet, je niet meer kunt geven dan alleen bol 1 en 2.