Vraag 20 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Maandag
22
april
2024,
14:58 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Onne van Buuren
|
Datum:
Zondag
26
mei
2024,
20:08 uur
Het antwoordmodel gaat uit van knopen en buiken voor de uitwijking en/of de snelheid van de luchtdeeltjes. Als je uitgaat van geluidsdruk en/of dichtheid is het patroon precies andersom: B K B. Aangezien in de opgave en zelfs in de syllabus niet wordt beschreven uit welk perspectief de buiken en knopen beschreven moeten worden is het antwoord B K B dus ook correct. |
||
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Zondag
26
mei
2024,
21:48 uur
Als een leerling een verkeerd patroon heeft getekend en consequent daarmee verder rekent, kan dan het 2e bolletje wel worden gegeven? Ik heb een leerling die KBKBK tekent. Dan mis je dus sowieso bol 1 en 2, als je het verder consequent goed doet. Dat lijkt me een beetje oneerlijk. Daarnaast, als een leerling KBKBK tekent en dan λ = 2L doet is dan ook onjuist en toont m.i. zelfs nog minder inzicht in staande golven. |
||
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Zondag
26
mei
2024,
21:56 uur
En als een leerling de maximale uitwijkingen tekent, dan ook bol 1 toekennen? In het verleden werd dit ook toegestaan. Ook als de vraag expliciet vroeg om K'tjes en B'tjes. |
||
Door: van Garderen
|
Datum:
Maandag
27
mei
2024,
20:12 uur
in de opmerking staat expliciet dat het niet tekenen van K en B het eerste bolletje kost
bol 2 kan consequent met de tekening van bol 1 en dus hoeft het niet 2L te zijn als de leerling iets anders getekend heeft. |
||
Door: van Garderen
|
Datum:
Maandag
27
mei
2024,
21:30 uur
hier wordt een aanvulling op verwacht |
||
Door: Ruud Glas
|
Datum:
Maandag
27
mei
2024,
22:40 uur
Vind de vraagstelling niet netjes. Het stuurt richting meerdere knopen en meerdere buiken. Desalniettemin vind ik wel dat een havo-leerling hoort te weten hoe het zit bij een grondtoon. Benieuwd wat hier uit komt. |
||
Door: Carin Heere-Alkemade
|
Datum:
Dinsdag
28
mei
2024,
21:19 uur
Ik heb best wat lln die hier bol 1 en 2 goed doen en dan v=λf met λ=22m en 20Hz gebruiken en dan op v=440 m/s komen. Maar....meeste lln stoppen na het berekenen van v=440 m/s. 3 punten waard? |
||
Door: Mark Havermans
|
Datum:
Donderdag
30
mei
2024,
17:58 uur
Ik denk Carin (maar mosterd na de maaltijd wellicht) dat je voor deze route 4 punten kunt geven, mits goede conclusie over frequentie. Over formulering bol 3 hoef je dan niet na te denken. Ik denk wel dat als de leerling stopt na de berekening van 440 m/s en verder niets meer doet, je niet meer kunt geven dan alleen bol 1 en 2. |