VMBO-TL examen 2024-1 nask1 Algemeen

Antwoord:

Door: Dubbeldam | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 09:03 uur

verwacht een N-norm van 0,8

Mijn punten variereren van 38 t/m 62

Door: Bax | Datum: Maandag 27 mei 2024, 21:28 uur (Bewerkt op: 27-05-2024 23:56)

In het cv staat bij 3.6 'Als in de berekening een notatiefout is gemaakt en als gezien kan worden dat de kandidaat juist gerekend heeft, wordt hiervoor geen scorepunt afgetrokken.'

Ik nam aan dat dat was om foutjes als F=735N opgeschreven als 'F=753N' af te dekken, maar het wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld 's=0,003km; v=0,03/5=0,006km/h' toe te dekken. Dan zit de kandidaat er een factor 10 naast. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Dan krijg je parkeergarages die instorten. Ik vind het een glibberig pad waar we ons dan op begeven. Ik vind het dan bijvoorbeeld in geen verhouding meer staan met het punt aftrek dat ik moet geven als iemand per ongeluk een 2tje toevoegt aan snelheid: 'v=3m/s²'. 

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 27 mei 2024, 21:47 uur

Het verslag van de landelijke examenbespreking staat hier

En bij het examen op de site!

Door: Martijn de Nijs | Datum: Woensdag 29 mei 2024, 09:36 uur (Bewerkt op: 29-05-2024 14:11)

Dit jaar heb ik sinds lange tijd weer eens een mavo 4 klas. De afgelopen 10 jaar altijd havo en vwo examenklassen.

Er lijkt geen overeenstemming in het c.v. wat betreft gebruik formule bij havo/vwo t.o.v. vmbo.
Bij havo/vwo staat duidelijk vermeld 'als minstens 1 van de grootheden juist is ingevuld'. Terwijl bij vmbo staat 'en inzicht heeft in de betekenis van de grootheden' ofwel, duidelijk meervoud. Als een leerling havo/vwo dus minstens 1 grootheid invult, maar daarbij ook een verkeerde grootheid invult, heeft hij het scorepunt voor formulegebruik WEL en wordt de verkeerd ingevulde grootheid bij comleteren aangerekend, dus completeren punt heeft de leerling NIET.
Volgens het c.v. vmbo zou de leerling dit score punt voor formulegebruik NIET krijgen, vanwege die meervoudsvorm 'grootheden'. Dit voelt voor mij wat vreemd, vmbo strenger te beoordelen dan havo/vwo. Hoe horen we dit te beoordelen? Ik neig naar de havo/vwo (dus zeg maar minder strenge) vorm.

Als dat ook de bedoeling is, dus 'minstens 1 grootheid op de juiste plaats' dan heb ik meteen nog een vraag:

Mijn 2e vraag: Wat doen we als een leerling de formule verkeerd noteert, dus P = E x t (met de gegevens P = 450 W en t =2,5 min) en dan invult: P = 250 x 2,5
Volgens de havo/vwo beschrijving heeft de leerling de juiste formule geselecteerd (hij heeft hem alleen verkeerd omgeschreven, dus vervalt het completeer punt) én hij heeft 1 grootheid op de juiste plaats ingevuld. Kortom, WEL het punt voor gebruik van de formule. Ik neig hier juist naar 'handelen in de geest van het c.v.' maar dat voelt dan weer tegenstrijdig met wat ik bij de eerst beschreven situatie hierboven doe.

Op de SE's heb ik hier overigens geen punten voor gegeven, want dit klopt natuurlijk zo ongeveer op geen enkele manier. (eenheid van t is ook nog eens fout) maar volgens de letter van het c.v. nakijkmodel zou dit wel een punt voor gebruik formule opleveren.

Ik hoor graag hoe anderen dit aanpakken. Zowel mijn 1e vraag als mijn 2e vraag.